Technicky vzato v obou typech auta příliš velký rozdíl není. Policejní passat zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za 5,5 sekundy a jeho maximální rychlost 250 je km/h. Superb, také automat, má sice zrychlení na sto za 6,4 sekundy, jet ale může také až 250.
Z passatů měli a mají někteří řidiči respekt. „Už jen to vědomí, že se tato vozidla pohybují na celé silniční síti, má nejen represivní, ale i preventivní důsledek,“ myslí si ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Často ale někteří řidiči zmatkují, když kolem nich policejní passat právě projíždí. Zatímco passaty řidiči poznávají, u nových superbů to bude zřejmě složitější. Škodovek je totiž na silnicích nejvíc. Podle policie to ale záměr nebyl, vyhrála cena.
Do civilních passatů přesedli policisti v roce 2008 ze starších aut, která ještě byla v policejních barvách. Od té doby si čeští řidiči na přítomnost nenápadných policejních speciálů zvykli. Na internetu kolují videa, podle nichž se řidiči učí tyto vozy rozpoznávat, k nalezení jsou i seznamy jejich značek a fotky.
Nový superb dostane také Martin Vlk, který s passatem za pět let najezdil tisíce kilometrů a lovil piráty silnic ve dne i v noci. Zažil i řidiče, který jel rychlostí přes 200 kilometrů v hodině a při honičce s policejním vozem naboural, nic vážného se mu ale nestalo. „Takových 30 km nám trvalo, než jsme ho dojeli, srovnali jsme se a mohli jsme ho zaměřit,“ vypráví Vlk. Podobných extrémních případů bylo podle policistů nejvíc v letech 2008 a 2009. „Za začátku nebyl problém zastavit denně 30 řidičů, kteří porušili limit povolené rychlosti,“ vzpomíná vedoucí dopravní policie Hradec Králové Petr Dušek.
Česko v současnosti brázdí 34 policejních vozidel, která jsou v případě potřeby schopna dohnat i jedny z nejvýkonnějších a nejrychlejších aut. Řidiči se s nimi nejčastěji setkají na dálnicích nebo silnicích první třídy.
Policejní passaty jsou v akci pátým rokem a už si na sebe dávno vydělaly. Jejich boj s rychle jedoucími řidiči je čím dál účinnější. Svědčí o tom počet pokut, kterých denně v průměru rozdají kolem stovky, celkem na pokutách během používání passatů policisté vybrali bezmála 166 milionů korun. Náklady na pořízení vozů jsou tak minimálně dvakrát splacené.
