Linka bezpečí nemá peníze, musela omezit provoz

Praha - Krizová telefonická Linka bezpečí pro děti v tísni musela po 20 letech fungování kvůli nedostatku peněz omezit svůj provoz. Zatímco loni mohlo dostat najednou pomoc až sedm volajících dětí, letos už jen čtyři. Organizace by ale ráda získala peníze od dárců a plný provoz opět obnovila.

„Cítíme, že Linka bezpečí není v bezpečí. Od roku 2014 jsme museli kvůli nelehké rozpočtové situaci omezit kapacitu služby. Zhoršila se dovolatelnost na linku, snížila se schopnost řešit problémy dětí,“ uvedl ředitel Sdružení Linka bezpečí Richard Schinko.

Podle něj roční náklady činí kolem 20 milionů korun. Zhruba 31 procent činily dotace od státu, zbytek si musí linka obstarat sama. Kolem 60 procent částky pochází od firemních nadací a firemních dárců, šest procent z EU. Drobní dárci přispějí do rozpočtu třemi procenty, tedy asi 600 000 korun.

Právě od dárců by linka ráda získala podporu k obnovení provozu a do budoucna i víc na činnost. Uspořádat chce letos dvě kampaně. Doufá, že se k dvacetiletému výročí podaří třeba i dobročinný televizní pořad, kdy mohou lidé v přímém přenosu přispívat.

Teď se dovolá už jen každé čtvrté dítě

Do konce loňského roku podle vedoucího linky Petra Porubského vyškolení konzultanti denně odbavili v průměru 669 hovorů, letos už jen 526. Podrobněji dřív každý den řešili problémy při 109 voláních, nyní při 89. Do konce prosince mohli totiž pracovníci od 11:30 do 20:00 naráz vyřizovat sedm hovorů, teď jsou to už jen čtyři. „Děti musí déle čekat na to, že se s námi spojí. Předtím se k nám mohlo dovolat každé třetí dítě, teď každé čtvrté. Klienti se k naší službě nedostanou tak rychle. Chceme je poprosit, aby byli trpěliví a zkoušeli to víckrát,“ řekl Porubský. Využít je možné i e-mail či chat.

Telefon na Linku bezpečí: 116 111

Podpořit Linku bezpečí je možné několika způsoby, například dárcovskou SMS či peněžitým darem. Potřebné údaje naleznete zde.

„Každé dítě, které volá na Linku bezpečí, je z mého pohledu hrdina. Musí překonat ostych a strach z kontaktování odborné služby. Když se nedovolá napoprvé, může to jeho úzkost zvýšit. V nejhorším případě si může říct, že taková služba mu nemůže pomoct,“ řekl Porubský. 

Linka začala fungovat v roce 1994. Za dvě desetiletí vyřídila skoro 20 milionů hovorů. Konzultantům se v mnoha případech podařilo zabránit sebevraždě či sebepoškozování dětí. Linka je bezplatná, anonymní a v provozu je nonstop. V Evropě slouží jako vzor pro podobné dětské krizové linky.

Co děti s Linkou bezpečí řeší:

  • lásku
  • rodinné vztahy
  • týrání, zneužívání, zanedbávání
  • šikanu, etnické a rasové problémy