Dopravní expert ČSSD: Oprava D1 měla počkat na dostavbu R35

Praha – Dálnice D1 jako největší dopravní tepna celého Česka by zdaleka nemusela být tak vytížená, kdyby k ní existovala alternativa. Je o tom přesvědčen poslanec a bývalý dopravní policista Stanislav Huml (ČSSD), který v Hyde Parku ČT24 hovořil o potřebě dostavět její severní alternativu – rychlostní silnici R35. Odhadl, že by v tom případě mohla doprava na D1 mezi Prahou a jižní Moravou zeslábnout až o polovinu.

Hyde Park ČT24 (zdroj: ČT24)

Bezmála rok probíhají opravy dálnice D1. Již loni se dálnice občas ucpala, protože se auta nevešla do zúžených jízdních pruhů během přípravných prací. Od příštího týdne začne na dvou místech ostrá fáze rekonstrukce dálnice, při níž se bude jezdit obousměrně jen v jedné polovině dálnice a jízdní pruhy budou tak úzké, že se nevejdou dvě větší auta vedle sebe. Již příprava na toto omezení počátkem týdne ukázala, že dálnici D1 patrně čeká rok pekla (nebo dokonce pět let, protože následovat budou obdobné opravy dalších a dalších úseků) – kvůli dílčí uzavírce se vytvářely mnohakilometrové kolony.

Práce na dálnici D1 u Bezděkova v úseku Lhotka – Velká Bíteš
Zdroj: Ivo Stejskal/ČTK

Úlevu pro D1 by mohla přinést dostavba R35 i noční práce

Podle poslance a dopravního experta Stanislava Humla takové situaci mohl stát předejít, kdyby byl včas dostavěl alternativní trasu. „Z taktických důvodů a důvodů hustoty provozu by bylo daleko lepší dobudovat severní trasu, to znamená R35. Chybí tam nějakých 120 kilometrů. Potom by se část dopravy, co jede z Prahy do Ostravy, dala odklonit, protože by to bylo kratší a rychlejší, a D1 by měla možná o 50 procent menší hustotu provozu,“ upozornil.

Podle prvních plánů má tzv. modernizace D1 v úseku mezi Mirošovicemi na Benešovsku (kde končí šestipruhový úsek z Prahy) a Kývalkou na Brněnsku probíhat do roku 2018. Vybírání dodavatelů i samotné práce se ale zpožďují, může se proto stát, že pět let stačit nebude. Existuje přitom nástroj, jak vše naopak výrazně zrychlit – noční práce. Ty by se vzhledem k současným klesajícím cenám staveb nemusely výrazně prodražit. „Nárůst ceny by byl zřejmě na nutnosti svítit a nočních příplatcích pro dělníky, což je 20 procent. Odhadem si myslím, že by byla cena ani ne o 30 procent vyšší,“ shrnul Stanislav Huml. Upozornil však, že by stavební firmy musely k práci v noci nutit termíny dokončení, které poslanec považuje za příliš volné.

Naopak Stanislav Huml schválil plánovaný výsledek modernizace, kdy dálnici nadále zůstanou pouze čtyři jízdní pruhy – tedy dva v každém směru. „Já si nemyslím, že dálnice D1 potřebuje tři pruhy v celé délce. Určitě u Prahy, určitě u Brna, ale aby to bylo i přes Vysočinu, si myslím, že by byly promrhané peníze. Stoupací pruhy máme, takže do kopce se kamiony předjíždět dají,“ poukázal.

Les billboardů zmizí za tři roky

Kromě samotné dálnice by mělo změnou projít i její okolí – do tří let by z něj měly zmizet reklamní poutače. Podle Stanislava Humla je to velmi starý závazek Česka, které se ale dlouho jeho splnění vyhýbalo. „Už před nějakými 20 lety jsme podepsali dohodu s Evropou, že podél dálnic nebudeme mít nikde billboardy. V Německu, když jedete, nevidíte ani jeden. My jsme podepsali stejný dokument, ale tvrdíme, že je to špatně přeložené a není tam restriktivní zákaz,“ uvedl Huml. Zákaz reklam u dálnic tak poslanci schválili až před dvěma lety, ovšem s pětiletým odkladem. Poslanec největší vládní strany, který dříve pracoval také jako šéf středočeské dopravní policie, doplnil, že se zpřísnění zákona dotklo také reklam u dalších silnic. „Počítám, že se bude muset udělat inventura. Co se legislativy týče, příliš dluhů nemáme,“ podotkl.

Billboardy
Zdroj: Tomáš Krist/ISIFA

Síť dálnic postačí – až bude hotová

Pokud se někdy podaří dálniční síť v Česku dokončit, bude podle Stanislava Humla její podoba dostatečná. Je přesvědčen, že systém s dálnicemi vycházejícími paprskovitě z Prahy a Brna, resp. Vyškova, doplněný liberecko-olomouckou silnicí R35 a sítí v Moravskoslezském kraji postačuje. Možné by bylo i sjednocení sítě dálnic s některými rychlostními silnicemi, s nímž by ruku v ruce šlo i zvýšení rychlostního limitu na některých čtyřpruhových silnicích první třídy. „Nevede to proti smyslu,“ řekl Stanislav Huml o návrhu tzv. nového pojetí dálniční sítě, které předkládala Nečasova vláda, ale nakonec spadl pod stůl. „Já vám nepovím, co s tím zamýšlí nový ministr pan Prachař. Možná, že to jenom opráší a podá to znovu,“ nastínil poslanec. V tom případě by ovšem rychlostní silnice R35, kterou prosazuje, nevznikla. Východně od Opatovic nad Labem by totiž již šlo o dálnici D35.