Studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj porovnávala patnáctileté a šestnáctileté studenty. OECD pravidelně vydává srovnání úspěšnosti žáků v matematice, čtenářských dovednostech a znalostech přírodovědy. Tato studie o řešení problémů je však naprosto nová a dle OECD v ní studenti byli postaveni do neznámých situací podobných té, v níž se ocitl Robinson Crusoe na opuštěném ostrově.
Projektu se zúčastnilo dohromady 85 tisíc žáků, v Česku jich bylo 2800 ze skoro 300 škol. Prvních sedm příček patří Asiatům - studentům ze Singapuru, Koreje, Japonska, Macaa (Čína), Hongkongu (Čína), Šanghaje (Čína) a Tchaj-wanu.
Nad průměrem je kromě nich ještě dalších 14 zemí včetně ČR. Z Evropanů byli nejúspěšnější Finové (na 10. místě) a Britové (11.). Před nimi - na 8. a 9. místě se umístili Kanaďané a Australané. Až za Čechy a Němci jsou Američané. Do „nadprůměrné“ skupiny se jako poslední vešli Norové, až pod nimi zůstali například Irové, Rusové i Slováci . Na konci žebříčku jsou studenti z Kolumbie, Bulharska a Uruguaye.

Ministr Chládek: Na výsledcích srovnání chceme dál stavět
Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD):
„Co je pro mě potěšitelné, že je to v oblasti, která se týká řešení problémů. Pro české školství je to nová situace. Pro mě je to jednoznačný signál, že se naše školství odklání od klasického drilování k řešení problémů, které naše děti mohou použít v praktickém životě,“ uvedl na brífinku ministr školství. „Budeme chtít vědět, co bylo příčinou úspěchu či neúspěchu, a pokud něco úspěšně funguje v českém školství, tak to chceme posilovat a stavět na tom.“ Podle něj je jednou z možností zapojit do výuky už od prvních tříd moderní technologie - např. tablety, na které chce čerpat peníze i z fondů EU.
Nečekané problémy na nás číhají každý den
Studenti byli postaveni do situací, jejichž řešení neznali předem. Museli problém nejdříve identifikovat a pak se rozhodnout, jak ho vyřešit. OECD ve své zprávě připomíná, že problémy podobné těm, jaké měl svého času Robinson, řešíme všichni každý den - přestane nám fungovat mobil, sedíme v místnosti podchlazené klimatizací, přiletíme do země, jejíž jazyk neznáme, a musíme najít letecký přípoj z jiného letiště.
Dá se říci, že život v dnešní době se skládá hlavně z řešení problémů, protože vzhledem k rychlým společenským změnám je třeba se stále učit a vstřebávat nové poznatky. Nejlepší budou ti, kdo se budou rychle přizpůsobovat, budou mít odvahu zkoušet nové věci a budou schopni učit se z chyb, píše OECD.
Výsledky studie OECD:
1. Singapur 562
2. Korea 561
3. Japonsko 552
4. Macao (Čína) 540
5. Hong Kong (Čína) 540
6. Šanghaj (Čína) 536
7. Tchaj-wan (Čína) 534
8. Kanada 526
9. Austrálie 523
10. Finsko 523
16.-17. Česko/Německo 509