Ministr Brabec si posvítí na rozhodnutí o rozšíření letiště ve Vodochodech

Praha - Ministerstvo životního prostředí zítra zahájí přezkumné řízení ke studii EIA o rozšíření letiště Vodochody. Šéf resortu Richard Brabec to řekl v Otázkách Václava Moravce. Kritikům vadí, že tato studie byla schválena, přestože obsahuje přes 120 právně nevymahatelných podmínek. Podle ministerstva by měl být výsledek známý do měsíce.

Brabec jako nový ministr životního prostředí už dříve obcím v okolí letiště slíbil, že se projektem bude zabývat. Chce teď proto přezkoumat, jak se na ministerstvu rozhodlo o schválení dopadové studie EIA. „Proběhne předběžné posouzení toho, zda proces vydání stanoviska netrpěl nějakými zjevnými právními vadami,“ uvedl Brabec v Otázkách Václava Moravce.   

Ministerstvo životního prostředí studii dopadů na životní prostředí (EIA), která je nezbytnou podmínkou, aby úřady mohly zahájit proces přípravy rozšíření letiště Vodochody, schválilo už loni v říjnu. Vymínilo si přitom ale 124 podmínek, které jsou prý nezbytné pro zachování životního prostředí a ochrany obyvatel před hlukem. 

Podmínky ve studii jsou prý nevymahatelné

V podmínkách, které musí investor splnit, uvedlo například dostavění přivaděče na dálnici D8, omezení počtu startů a přistání letadel nebo rozměry strojů, které bude moci letiště přijímat. Za rok podle úřadu může letiště odbavit 35 000 startů a přistání, což je zhruba čtvrtina objemu odbavených strojů na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni. 

Tyto podmínky jsou ale podle středočeského hejtmana Josefa Řiháka právně nevymahatelné, a obyvatele tak dostatečně nechrání. To, že všechny podmínky MŽP nemusí být splněny, potvrdila i náměstkyně ministerstva Berenika Peštová: „EIA je nezávazná, může se proto stát, že v dalším řízení nebude vyhověno všem připomínkám.“ 

Starostové okolních obcí se obávají zejména přílišného nárůstu hluku, prašnosti a znečištění spodních vod, které by s sebou rozšíření letiště mohlo přinést. Podle Brabce je nutné se na celý proces podívat znovu.

Zástupci letiště se ale brání, podle nich bylo prověřování dopadů na životní prostředí dostatečné. Trvalo pět let. „V červenci loňského roku proběhlo veřejné projednání, které bylo asi jedno z nejdelších, které kdy při posuzování EIA proběhlo, a na základě toho jsme v říjnu loňského roku získali kladné stanovisko,“ říká Martin Kačur, generální ředitel letiště Vodochody. Vedení letiště by chtělo s rozšířením začít na konci příštího roku. 

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Aero ho koupilo od státu na začátku roku 2007 za tři miliardy korun. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelné a privátní lety. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Kladné stanovisko EIA je pro dokončení projektu nezbytné.