K srážkám aut, kdy jedno vrazí zezadu do jiného, dochází denně po desítkách. Pohyb hlavy v tu chvíli může způsobit právě opěrkový syndrom. „Při prudkém zabrzdění hlava pacienta, a tím pádem i krční páteř, vykonává pohyb dopředu dozadu. Tím dochází k natažení míchy a nervových struktur,“ popisuje ve zkratce, o co jde, přednosta ORL kliniky Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Aleš Hahn.
Syndrom postihuje nejčastěji řidiče, a to i při městských nehodách v nízkých rychlostech. Poruchy sluchu, zraku, bolesti páteře a hlavy mohou být mnohdy chronické. Klíčová je brzká návštěva lékaře.
Prevence opěrkového syndromu se jeví více než banálně, každý řidič může sám ovlivnit případné následky – když si před každou jízdou správně nastaví opěrku hlavy sedadla. Ta by měla být minimálně ve výšce souběžné s temenem hlavy, v lepším případě ještě o tři až pět centimetrů výš. Pozor na nastavení opěrky by měli dát i spolujezdci.
Jak správně sedět za volantem?
- Vzdálenost těla od volantu
Tělo řidiče by mělo být minimálně 25 centimetrů od volantu. Když jsou záda opřena o sedadlo, měly by se natažené ruce řidiče dotýkat horní části volantu zápěstím.
- Poloha opěradla
Opěradlo by mělo být téměř ve svislé poloze, k sedáku by tedy mělo být nastaveno v úhlu 95 až 100 stupňů. Takto se nejrychleji přenese impuls z pohybujícího se automobilu přes záda do středního ucha, centra rovnováhy, a řidič může rychle reagovat. V případě nehody v této poloze nejlépe funguje bezpečnostní pás.
- Vzdálenost sedáku od pedálů
Při maximálním sešlápnutí brzdy i spojky by nohy měly zůstat mírně pokrčené. Jen tak řidič může při brždění vyvinout největší sílu. Napnuté nohy mohou při nárazu způsobit zranění kyčelních kloubů a pánve.
- Nastavení sedáku
Mezi kolenní jamkou a přední hranou sedadla by mělo být místo nejméně na dva až tři prsty.
- Výška sedadla
Výšku sedadla by si měl řidič nastavit tak, aby mezi střechou a hlavou řidiče bylo možné prostrčit sevřenou pěst na výšku. To je asi sedm centimetrů. Je to prevence kolize hlavy se stropem při dopravní nehodě.
- Výška opěrky hlavy
Opěrka hlavy by měla být optimálně pět centimetrů nad hlavou. Minimálně by měl být vršek opěrky hlavy ve stejné výšce nebo výš, než je temeno hlavy řidiče. V případě nehody se tak zabrání poškození krční páteře.
- Držení volantu
Volant by řidiči měli držet v poloze „tři čtvrtě na tři“.
Fenoménu opěrkového syndromu se v minulosti věnoval pořad Port.
