Lepší místo: Aby Češi místo nadávání u piva pomohli zlepšit veřejný prostor

782 stížností a tipů od občanů už si radnice vyslechly za první půlrok fungování webu LepšíMísto.cz, kam lidé nahlašují nešvary a problémy každodenního života kolem sebe. S nápadem na vznik webu přišel už před 3 lety kolínský majitel tiskárny Jiří Rozvařil. „Rozhodli jsme se, že nebudeme průměrní Češi, kteří nadávají v hospodě u piva, ale že s tím něco uděláme,“ popisuje první rozhodnutí Rozvařil.

Kružíková: Chceme, aby lidé místo nadávání řekli, co je špatně (zdroj: ČT24)

Od první myšlenky se už ale web výrazně rozvinul, aktivně spolupracuje s deseti městy a lidem krom možnosti vkládat fotografie jednotlivých nešvarů na internetové stránky nabízí i jednoduchou mobilní aplikaci. „Vytvořili jsme jednoduchého pomocníka, který každému umožňuje, aby zlepšil své okolí. Může k tomu použít mobilní telefon nebo web,“ řekla koordinátorka projektu Hana Kružíková. "Pokud ví o nějakém nešvaru ve veřejném prostoru, co se mu nelíbí, nebo by chtěl zlepšit, tak ho jednoduše vyfotí a vloží na www.lepsimisto.cz a v ideálním případě se to zlepší," vysvětlila jednoduchý postup.

Na webu už se objevila pestrá škála problémů, od rozbitých laviček a chybějících košů přes neodtékající kanály až po dlouhodobě neřešený špatný stav domova důchodců. Řešení se zatím dočkala asi třetina z nich.

S webem už spolupracuje 10 měst a přibývají další. Mezi 10 aktivních měst patří třeba Kolín, Nové Město na Moravě, Lysá nad Labem, Čelákovice, Český Brod, Kutná Hora, Proseč na Chrudimsku, nebo městská část Praha-Čakovice, zaregistrovaných měst je ale více, například Kladno.

Co se vlastně s vyfoceným problémem děje po vložení na web? „Záleží, zda je obec registrována – v tom případě si sama ty problémy hlídá a sama reaguje a komunikuje s občany. Pokud obec registrována není, doručíme to na podatelnu a starostovi,“ vysvětlila Kružíková a dodala, že ve spolupracujících městech se daří vyřešit skoro všechny problémy, na které lidé upozorní. „Samozřejmě pokud radnice spolupracovat nechce, tak se té odpovědi nedočkáte,“ připustila koordinátorka. Mentalita českých úředníků se ale podle ní postupně mění k lepšímu. „Občané chtějí otevřenější a komunikativnější radnice a radnice z druhé strany mají zájem využívat tuto službu,“ uzavřela Kružíková.

Vydáno pod