Stát letos odkoupí nádraží i vypíše tendry na rychlíky, slibuje Prachař

Praha – Za převod nádražních budov od Českých drah na státní Správu železniční dopravní cesty nezaplatí stát 12 miliard korun, které ČD požadují. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) řekl v Otázkách Václava Moravce, že podle posudků připadá v úvahu cena 4 až 6 miliard. Českým drahám navíc hrozí i další oslabení pozice – již letos chce ministerstvo vypsat první tendry na zajištění dopravy na rychlíkových linkách. Při objednávkách vlaků na nich chce ministerstvo do budoucna blíže spolupracovat s kraji.

České dráhy chtěly z peněz získaných prodejem nádraží financovat obnovu vozového parku, zejména nákup netrakčních jednotek Railjet, ale nakonec se kvůli pořizování nových vlaků významně zadlužily. Loni měly téměř dvoumiliardovou ztrátu. Letos by se sice mohly peněz za nádraží dočkat, podle ministra dopravy však nepůjde o požadovaných 12 miliard, ale sotva o polovinu. „Bavíme se v rozmezí mezi 4 a 6 miliardami,“ řekl Antonín Prachař.

Zdůraznil přitom, že převod ještě není hotová věc, ministerstvo kvůli výhradám soukromých dopravců postupuje velmi opatrně. Například předseda představenstva RegioJetu Radim Jančura totiž hovoří o skryté státní podpoře drah. Prachařův úřad se proto obrátil i na Brusel. „Abychom se vyhnuli podezření, co se týká nedovolené podpory, odešel z ministerstva dopravy dopis do Evropské komise se žádostí o vyjádření, zda ano nebo ne a v jakém rozsahu,“ uvedl ministr.

Převod má proběhnout do konce roku, bude-li špatný, hrozí Jančura žalobou

Dráhy by ale o nádražní budovy měly přijít ještě letos. Antonín Prachař upozornil, že kvůli tomu, jak dlouho už stát transakci připravuje, již agentura Moody's snížila rating Českých drah. Vláda by se proto měla převodem zabývat v září a samotný převod proběhne do konce roku. Nádražní budovy ale budou jen první etapou převodu majetku původních státních drah, který po jejich rozdělení připadly akciovým Českým drahám, zpět na stát respektive jeho správce kolejí. Ve druhé etapě by měly následovat ještě pozemky pod budovami.

K tomu, aby byl převod nádraží schválen Evropskou komisí, nabádal ministerstvo dopravy Radim Jančura. Ten pohrozil, že v opačném případě zažaluje stát kvůli obdobnému převodu, který proběhl již v roce 2008. SŽDC při něm od Českých drah získala dopravní cestu, jejímž správcem je – tedy koleje, nástupiště a další součásti tzv. mrtvé dopravní cesty. ČD dostaly za infrastrukturu 12 miliard korun, podle Jančury to bylo výrazně více, než dostat měly. „Cíl je, aby České dráhy musely vrátit 7 miliard, což je cena vyšší, než byla opravdová tržní cena daného majetku,“ řekl Radim Jančura. Antonín Prachař jeho čísla zpochybnil, upozornil, že je možné provést audity různým způsobem – zatímco Jančura má tzv. výnosový posudek, stát hodnotil hodnotu převáděného majetku včetně vložených prostředků.

Jenže RegioJet ve svých repasovaných vozech plošinu nemá a za pronájem konkurenci už platit nechce. Za důstojné a bezpečné cestování považují vozíčkáři nízkopodlažní vozy vlaku LeoExpress.
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Letos budou i soutěže na rychlíky, slibuje ministr

Radim Jančura ale dodal, že žalobu nepodá, když se další převody uskuteční „v souladu s evropským právem“, když stát začne řídit ČD z pozice vlastníka, a když začne vypisovat tendry na rychlíky. K tomu se ministerstvo dopravy podle Antonína Prachaře opravdu chystá. Do konce srpna reviduje původní harmonogram tendrů na rychlíkové a expresní linky, a pokud vláda schválí jeho novou podobu, vzápětí ho začne naplňovat. „Vážně diskutujeme o třech až pěti tratích, které bychom byli schopni do konce roku vypsat,“ poukázal ministr.

Původní harmonogram rychlíkových tendrů, který sestavilo ministerstvo ještě za Pavla Dobeše, počítal s tím, že dnes již budou vyhodnocené nejméně tři tendry a úspěšní dopravci začnou od letošního prosince jezdit například z Ostravy přes Opavu do Olomouce nebo z Liberce do Pardubic i Ústí nad Labem.

Otázky Václava Moravce s Antonínem Prachařem (zdroj: ČT24)

Nový jízdní řád: Zaniknou noční rychlíky?

Ještě než se podaří vybrat první dopravce ze soutěží, začne však platit nový železniční jízdní řád. V něm bude ministerstvo objednávat rychlíky a mezistátní expresy výhradně u Českých drah, kraje své spěšné a osobní vlaky většinou také u nich. Právě kraje již zveřejnily první návrhy jízdních řádů, které již vzbudily ohlas – kromě hrozícího zániku legendárního expresu Vindobona se má také zhoršit noční spojení Prahy s Moravou po zániku jednoho z letošních tří nočních rychlíků na Slovensko. Již minulou neděli zrušily České dráhy ranní vlak z Ostravska do Prahy a večerní v opačném směru a pár večerních spojů škrtl i RegioJet. Plánovaný zánik rychlíku tak situaci ještě zhorší. Antonín Prachař ale upozornil, že návrh grafikonu není definitivní. „Byly kritiky ze strany občanů, že rušíme noční vlaky mezi Moravou, Olomoucí a Prahou. Mohu říct, že jsme našli další dva páry vlaků, aby mohly jezdit,“ naznačil.

Do budoucna by měl být provoz vlaků, které objednává ministerstvo dopravy, více propojen s regionální dopravou. Prachař upozornil na vznik komise „abychom se podívali na jízdní řády a našli tam lepší vazby“.

Noční rychlík s vozy z Prahy do Krakova, Varšavy a Humenného
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Návrhy jízdního řádu 2014/2015

Návrhy jízdních řádů na tratích, které vedou na jejich území, zveřejnila část krajů. V tabulkách jsou i dálkové vlaky. Cestující, kteří mají k návrhům výhrady, si mohou zhruba do poloviny července postěžovat buď prostřednictvím svých radnic, které budou zasílat připomínky, v některých případech i přímo e-mailem společnostem, které dopravu organizují, popř. ministerstvu dopravy. Ministerstvo objednává rychlíky a mezistátní vlaky kategorií expres a Eurocity (kromě spojů Regiojetu na Slovensko), kraje osobní a spěšné vlaky. Vlaky, které jezdí po trase Praha–Ostrava, jedou výhradně podle uvážení dopravců.

Zveřejněné návrhy v jednotlivých krajích: