Praha – Pětatřicáté narozeniny slaví malý, přenosný, kazetový přehrávač Walkman, který přenesl poslech muziky na ulici. Walkmany se od léta 1979, kdy je na trh uvedla v Japonsku firma Sony, udržely až do roku 2010, kdy je vytěsnily modernější technologie. Ačkoliv o walkman ze začátku nebyl velký zájem, nakonec se stal hitem. Kultovní přístroj si za dobu jeho existence koupilo přes 200 milionů lidí.
Walkman je maličký pětatřicátník a už vyvolává nostalgii
„1. července 1979 se očekával velký boom, ačkoli první měsíc se v Japonsku prodaly pouhé 3 tisíce kusů. Sama společnost Sony tím byla zaskočena a musela přistoupit ke kontaktní reklamě, kdy studenti na ulicích nechávali širokou veřejnost vyzkoušet si poslech z walkmanu,“ přiblížil začátky malého kazetového přehrávače prodejce audiokazet David Šmitmajer. Připouští ale, že v poslechu hudby znamenal nástup walkmanů přelom.
Impuls ke vzniku jednoduchého přenosného přehrávače přišel od německo-brazilského vynálezce Andrease Pavla, který už v roce 1972 představil takzvaný stereobelt. Šlo o opasek se dvěma krabičkami, z nichž jedna skrývala zesilovač a druhá sloužila k přehrávání audiokazety.
Při přehrávání to hučelo a šumělo
Hned od začátku koncipovala firma Sony výrobu walkmanů s co nejnižšími náklady, aby tržní cena byla přijatelná co nejširší populaci. „Nepřesahovala tehdy 100 dolarů, takže byl walkman skutečně dostupný,“ zmínil David Šmitmajer. Výroba walkmanů se dlouho vypořádávala s výrazným šuměním při přehrávání kazet, odstup od něj přinesly metalové pásky. Ke snížení šumu přispěla také technologie dolby z poloviny 70. let.
David Šmitmajer je v současnosti jediným průmyslovým výrobcem audiokazet ve střední Evropě. Právě audiokazeta podle něj je tou technologií, která znamenala průlom v popularizaci muziky. „Walkman už byl třešničkou na dortu ve světě populární hudby. Ale byla to kazeta, která nabídla možnost běžnému konzumentovi vytvářet mix tape – tedy kombinovat nahrávky různých interpretů a vytvářet vlastní kazetu,“ míní David Šmitmajer, podle kterého se střední generace z nostalgie a určitého fetišismu vracejí do jisté míry právě k tomuto nosiči. Nezdá se ale, že by se k výrobě kazetových přehrávačů vrátil i některý z výrobců, proto se zřejmě nechystá žádná velká renesance.