Soud: Stočení tachometru je při škodě nad 5 000 trestný čin

Brno - Přetočení tachometru na prodávaném ojetém voze je trestný čin podvodu, pokud tím prodejce auta způsobí kupujícímu škodu nad 5 000 korun. Rozhodl o tom Nejvyšší soud. Podle mluvčího soudu Petra Knötiga jde o nový právní názor, který je vodítkem pro ostatní soudy, policii i státní zástupce v případech, kdy budou řešit obdobné kauzy.

„Ve věci panovala značná nejednotnost. Tyto kauzy lze řešit podle současného trestního zákoníku, aniž by se kvůli většímu potírání těchto podvodů musel jakkoli upravovat,“ dodal mluvčí.

Nejvyšší soud vydal nový právní názor v souvislosti s případem muže ze Zlína. Ten byl loni v červnu Okresním soudem ve Zlíně potrestán ročním vězením s podmíněným odkladem na 1,5 roku. Prodal totiž Volkswagen Caravelle 2,5 Tdi za 379 000 korun s tím, že vůz má najeto 171 000 kilometrů, ačkoliv vozidlo ujelo už 340 000 kilometrů. Muž nechal tachometr stočit a prodejem vozu tak nezákonně vydělal 159 000 korun. Proti podmínce se odvolal s tím, že upravení tachometru není trestným činem.  

Stáčení tachometrů nabízely i některé firmy na internetu

„Malý krůček pro prodejce, velký pro spotřebitele,“ komentoval rozhodnutí Nejvyššího soudu předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR Petr Přikryl. Asociace podle něj usiluje v souvislosti se stočenými tachometry o změnu legislativy a vznik databáze, kde budou dostupné údaje od pojišťoven i od servisů. Řada právníků totiž tvrdí že stav tachometru je neveřejný údaj. „Nemáte pak možnost si legální cestou ověřit údaj například ze servisní historie, protože servis ho třetí osobě nesdělí,“ podotkl Přikryl. Seriózní prodejci proto podle něj řeší situaci tak, že takové vozy neprodávají.  

V Česku je ale přetáčení tachometrů u prodávaných ojetých aut poměrně časté. Podle odhadů některých odborníků má snížený počet ujetých kilometrů zhruba polovina prodávaných ojetých vozů v zemi. Stáčení kilometrů je totiž technicky snadné a v minulosti jej nabízely i některé firmy na internetu.

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) proto v dubnu avizoval, že chystá zákon, který by podvodné stáčení tachometrů postihoval. Trestným činem by podle něj mohlo být i pouhé nabízení takové služby. „Jsem přesvědčen, že je to krok správný směrem. Nadále jsme ovšem toho názoru, že vzhledem k rozsahu podvodného jednání, kterým je postiženo podle střízlivých odhadů více než 150 tisíc lidí ročně, a to už mnoho let, si tento problém vyžaduje explicitní legislativní řešení, jehož formu právě hledáme,“ uvedl. Podotkl také, že chce zajistit takové řešení, které bude znamenat vymahatelnost práva a skutečnou postižitelnost viníků.

Návrhy zákona nyní projednává pracovní skupina složená ze zástupců České obchodní inspekce a několika dalších ministerstev. Trestné je pozměňování stavu ujetých km například v Německu, Belgii nebo USA. 

Výrok soudu uvítal i největší tuzemský autobazar AAA Auto. „Podle mého názoru již není po tomto rozhodnutí nadále možné, aby byly veřejně na internetu a formou inzerce nabízeny služby v oblasti přetáčení tachometrů. Jsem také hluboce přesvědčena, že jednotlivé STK se nyní budou muset v rámci prevence kriminality zaměřit na odhalování skutečného stavu najetých kilometrů během technických prohlídek, a to zejména u ojetých vozů dovážených ze zahraničí,“ dodala ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Opotřebení auta prozradí třeba lak u dveří řidiče

K manipulaci nejčastěji dochází u vozidel dotažených z ciziny, kde jde stáčení tachometru zjistit jen velmi složitě. Evropské autokluby už proto začaly prosazovat vytvoření celoevropské kilometrové databanky s údaji autoservisů, ve které by si uživatelé mohli zjistit vývoj počtu ujetých kilometrů v zemi původu. Automobilky by také měly řídicí jednotky vozů proti stáčení lépe zabezpečovat. Jejich přístup zatím ale není jednotný. 

Podle doporučení ÚAMK si zájemci mohou ověřit stav vozu podle několika znaků. O opotřebení auta může vypovídat stav laku u dveří řidiče, stav přítlačného mechanismu stěračů, stav sedadel, koberečků nebo řadicí páky. O počtu najetých kilometrů napoví i stav tlumičů, kulových čepů, výfuku nebo kompresního tlaku ve válcích.

Vydáno pod