Karty odolné vůči magnetu? Čeští vědci vědí, jak na to

Praha - Vědci z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR jako první na světě objevili materiál, z něhož bude možné vyrábět odolná úložiště dat: kreditní karty, které nezničí magnet, nebo letadlové počítače s nesmazatelnou pamětí. O výzkumu se zmiňuje i prestižní vědecký časopis Nature Materials.

Čeští fyzici objevili materiál pro odolná úložiště dat (zdroj: ČT24)

Nejrozšířenější typy paměti se dnes dají smazat jakýmkoli magnetem nebo zařízením budícím silné magnetické pole. „Princip, na kterém fungují pevné disky nebo kreditní karty, je velmi podobný technologii kompasů. Je jednoduché kompas obelstít - stačí k němu přisunout tuňákovou konzervu a sever se změní,“ dokazuje na příkladu Xavi Marti z Fyzikálního ústavu AV ČR.

S kolegou Tomášem Jungwirthem se jim podařilo podařilo vytvořit novou třídu materiálů, které se dají využít ke konstrukci odolnějších magnetických pamětí než dosud. „Naší snahou je udělat takové magnetické paměti, které by měly vlastnosti jako ty klasické, tedy by byly odolné vůči změnám teploty, záření atd., ale zároveň by byly odolné i vůči změnám magnetického pole,“ vysvětlil Jungwirth.

Takové paměti by se hodily například do letadel, kde je jinak mohou ovlivnit silné sluneční erupce a následující magnetické bouře. Na nový typ materiálu mají fyzici už patent. Zároveň pracují na dalších projektech, pokouší se například vyrobit materiál, který by spojil operační paměť a procesor do jediné součástky, což by počítače, jež jsou součástí téměř všech moderních přístrojů, výrazně zrychlilo.

Podrobnější zprávu o „nemagnetické“ paměti si přečtěte na stránkách Fyzikálního ústavu AV ČR.