20 let linky důvěry: Problémy se mění, děti řeší čím dál víc kyberšikanu

Praha – Linka bezpečí slaví dvacet let existence v Česku. Za tu dobu zaznamenala deset milionů telefonátů, z nichž milion se týkal konkrétních problémů chlapců a děvčat, a to se školou, v rodině, s týráním, ale i s láskou a sexem. Koncem prázdnin a začátkem školního roku stoupá četnost hovorů, ve kterých si děti stěžují na šikanu, která se v posledních letech často projevuje ve virtuálním světě. Nejvíce dětí ale paradoxně zvedá sluchátko již během prázdnin, kdy mají více času a prostoru telefonovat a své problémy řešit.

Trable dětí se za dvacet let existence linky trochu změnily. „Zaznamenáváme větší počet hovorů na téma kyberšikany, což je fenomén, který sledujeme od roku 2007,“ uvedl Peter Porubský, vedoucí Linky bezpečí. Právě na změnu informačních technologií musela Linka bezpečí reagovat. Kromě telefonu, který stále v tomto případě zůstává nejpraktičtějším způsobem komunikace, Linka bezpečí zaštiťuje i e-mailovou poradnu nebo chat. Tu využívají například sluchově postižení jedinci, ale také děti ze Slovenska. 

Po dvou desetiletích existence se ale zavedená služba potýká s nedostatkem financí. Pro letošek jí chybí 2,5 milionu korun. „Linka bezpečí má určitou kapacitu a víc telefonátů nejsme schopni přijmout zejména kvůli finančním potížím, protože můžeme zaplatit jen určitou část konzultantů (…) Zhruba osmdesát se jich střídá ve třísměnném provozu a jsme schopni obsloužit až pět telefonátů najednou,“ poznamenal Porubský. Sdružení zároveň provozuje i Linku bezpečí pro rodiče. Ti tak mohou s nimi řešit nejen problematiku chování dětí, ale i rozvody a následnou péči o dítě.

Šéfka sdružení Ivana Šatrová

„Jsme jediná celostátní bezplatná dětská linka s nonstop provozem. Dokážeme předcházet nejzásadnějším katastrofám. Děti budou mít problémy vždy, stejně jako je mají dospělí. Část dětí se dostane do situací, kdy neví kudy kam. Může dojít k tragickému rozhodnutí. Linka bezpečí funguje jako poslední záchranné lano.“

Porubský: Jsme schopni obsloužit až pět telefonátů najednou (zdroj: ČT24)

Linka ročně hospodaří s 20 miliony korun. Od státu má 27 procent rozpočtu, dotace postupně klesají. Poskytuje je ministerstvo práce, resort školství na službu nepřispívá. Dvě pětiny peněz získává sdružení od velkých sponzorů. Drobné dárce se lince zatím nedařilo získat. Její vedení zjistilo, že lidé linku považují za státní zařízení se státním financováním. Přitom je to od počátku nezisková organizace.

Co trápí děti? Sex a láska

Za dvě desetiletí linky měli odborníci milion volání o konkrétních problémech dětí. Loni řešili více než 4500krát potíže s rodinnými vztahy, 2200krát případy týrání a zneužívání, 6000krát trable s láskou, 1700krát šikanu, 1950krát školu a 8150krát sexuální zrání. Právě sex rozebírají děti s konzultanty stále častěji. V roce 2007 se ho týkalo 1 270 telefonátů, v roce 2010 téměř 3 140 a předloni 7 320. Výrazně přibývá také potíží s internetem. V roce 2007 se na linku kvůli nim obrátilo 25 volajících, loni už 284. Naopak ubývá hovorů kvůli rodinným vztahům.

„Za těch 20 let se průměrně jednou týdně Linka bezpečí obrátila ve prospěch dítěte na další instituci. Kvůli týrání či útěku z domova to jsou nejčastěji sociální pracovníci, v případě započatého sebevražedného pokusu záchranná služba,“ upřesnil Porubský. Podle něj tak Linka bezpečí zachránila život či pomohla vyřešit velmi vážné situace více než tisícovce dětí.