Dálniční elektronické tabule osloví spěchající řidiče „jménem“

Praha – Elektronické tabule ukazující rychlost přijíždějícího auta již jako zbraň proti příliš rychlým řidičům nefungují a dopravní experti varují, že totéž potká zpomalovací semafory. Dalším stupněm ve snaze o samoregulaci řidičů, kteří nepřikládají význam rychlostním limitům, mají být radary, které při překročení rychlosti všem ukazují registrační značku spěchajícího auta. Vlastně ho tak osloví „jménem“. Se svými předchůdci mají nové informační radary společné to, že údaje, které zaznamenávají, neslouží k udělování pokut, ale pouze k informování samotného řidiče.

Téma Událostí: Nová zbraň proti rychlým řidičům (zdroj: ČT24)

Města i stát hledají způsob, jak zpomalit řidiče porušující limity, již dlouho. Kromě represe se pokoušejí také apelovat na řidiče samotné. Slouží k tomu tzv. informační radary, které ukazují rychlost přijíždějících aut, zejména těch překračujících limit, anebo zpomalovací semafory. Ředitelství silnic a dálnice nyní testuje další obdobné zařízení – radar, který kromě naměřené rychlosti a výzvy ke zpomalení veřejně ukazuje registrační značku auta překračujícího povolenou rychlost. „Jde o psychologický efekt – když řidič uvidí svoji registrační značku, dojde k šoku z odhalení,“ nastínil Marek Ščerba z dopravního výzkumu. Zkoušky probíhají na úseku dálnice D1, kde je omezena rychlost na 80 km/h, a výsledky jsou rozporuplné – někteří řidiči na výzvu „zpomal“ reagují, jiní jedou dál rychlostí překračující tu povolenou třeba i o 30 km/h.

Řidiči aut, jejichž značky se objeví na informační tabuli, se nemusí bát, že by v souvislosti s tímto měřením přišlo předvolání ke správnímu řízení. Podle Martina Kučery, technika firmy Eltodo, která zařízení silničářům dodala, může radar sloužit i k vybírání pokut, fakticky však záznamy ze systému dostávají jenom dopravní statistici. „Jedná se zatím o preventivní opatření a policie je nebude využívat,“ potvrdil i ředitel Služby dopravní policie Tomáš Lerch. „ŘSD nyní efektivitu radaru vyhodnocuje ve spolupráci s policií. Podle výsledků se státní organizace rozhodne, zdali jej bude nasazovat na všech opravovaných dálničních úsecích,“ uvedla Soňa Křítková, pověřená vedením ŘSD. Ředitelství doufá, že řidiči i díky těmto radarům zpomalí alespoň na dálničních úsecích, kde je rychlost snížená kvůli opravám. Naději podkládají silničáři zkušenostmi z Francie nebo Belgie.

Ve městech už „čísla“ nefungují, semafory mohou následovat

Takovýto rozšířený informační radar se uplatní na dálnici, nikoli však ve městech. Radnice tvrdí, že klasické informační radary již vůči řidičům ignorujícím povolenou rychlost příliš nefungují, a začaly ve velkém nakupovat zpomalovací semafory. Některé jsou spojeny s přechodem pro chodce, jiné slouží výhradně k zastavení vozidel pohybujících se rychleji, než je povoleno. Velkou důvěru ve zpomalovací semafory projevil Krnov a rozmístil je na místa, kde se stávaly vážné nehody. „Od té doby, co se použily zpomalovací semafory, k těmto nehodám už nedochází,“ vyzdvihl jejich přínos Jaroslav Hlaváček z krnovské městské policie. Podle dopravních expertů je ale efekt zpomalovacích semaforů jenom dočasný a brzy budou mít pro řidiče podobný význam jako informační radary.

Zpomalovací semafory jsou navíc v nemilosti ministerstva dopravy. Jeho oddělení BESIP před časem zařízení kritizovalo jako chybně využité. „Toto zařízení často funguje v rozporu se zákonem. Jeho signalizace nepoužíváme v tu chvíli k řízení provozu na křižovatkách, ale k trestání řidiče, který jede rychle. V tom případě se nejedná o účelné užití,“ upozornil Martin Farář z BESIP.

Nejnebezpečnější města jsou Uherské Hradiště a Plzeň

Uherské Hradiště a Plzeň jsou podle České pojišťovny nejméně bezpečnými městy v Česku. Pojišťovna každoročně vydává přehled bezpečnosti měst, který vychází ze statistiky nehod, jež si vyžádaly vážná zranění nebo skončily smrtí. Zvlášť hodnotí krajská města (včetně Prahy) a okresní města. Podle údajů z minulého roku se v Plzni stalo za dvanáct měsíců devět nehod se smrtelným zraněním a 68 s vážným zraněním. Nejbezpečnější z krajských měst byly Pardubice, kde nikdo nezemřel. Mezi okresními městy potom je podle statistik pojišťovny premianty hned sedm měst, kde se za rok nestala smrtelná nehoda ani havárie, která skončila vážným poraněním účastníka.

ČP index 2013 – krajská města:

  • 1. Pardubice, 2. Karlovy Vary, 3. Jihlava, 4. Ústí nad Labem, 5. Praha, 6. Liberec, 7. Hradec Králové, 8. Zlín, 9. Olomouc, 10. České Budějovice, 11. Brno, 12. Ostrava, 13. Plzeň

ČP index 2013 – okresní města:

  • 1.–7. Benešov, Kutná Hora, Rakovník, Tábor, Rokycany, Svitavy, Brntál, 8. Třebíč, 9. Vyškov, 10. Beroun, 11. Louny, 12. Cheb, 13. Písek, 14. Nymburk, 15. Jeseník, 16. Karviná, 17. Strakonice, 18. Jablonec nad Nisou, 19. Rychnov nad Kněžnou, 20. Domažlice, 21. Semily, 22. Děčín, 23. Hodonín, 24. Sokolov, 25. Blansko, 26. Šumperk, 27. Příbram, 28. Český Krumlov, 29. Břeclav, 30. Trutnov, 31. Litoměřice, 32. Pelhřimov, 33. Opava, 34. Prostějov, 35. Havlíčkův Brod, 36. Teplice, 37. Frýdek-Místek, 38. Tachov, 39. Kroměříž, 40. Mladá Boleslav, 41. Most, 42. Nový Jičín, 43. Mělník, 44. Chrudim, 45. Kladno, 46. Přerov, 47. Jindřichův Hradec, 48. Česká Lípa, 49. Chomutov, 50. Vsetín, 51. Klatovy, 52. Žďár nad Sázavou, 53. Znojmo, 54. Kolín, 55. Jičín, 56. Prachatice, 57. Ústí nad Orlicí, 58. Náchod, 59. Uherské Hradiště

Ke zvýšení bezpečnosti slouží i samotné omezení rychlosti

Ke zvýšení bezpečnosti na problematických místech ale používají silničáři i radnice kromě různých elektronických prostředků i prosté omezení rychlosti. Jsou sice řidiči, kteří limity úmyslně ignorují, přesto se ukazuje, že jejich snížení funguje. Osvědčilo se například na rychlostní silnici R46 na obchvatu Prostějova po tragické nehodě před třemi lety, kdy zde osobní auto prorazilo svodidla a při srážce s jiným vozidlem zahynulo šest lidí. Po snížení rychlosti na pouhých 90 km/h se množství nehod v dlouhodobě kritickém úseku snížilo na čtvrtinu. K obdobnému opatření přikročili také ve středočeské Líbeznici i dalších obcích, kde se místo 50 km/h jezdí pouze 40kilometrovou rychlostí. Tam, kde je zpomalení bezpodmínečně nutné, potom obce pokládají retardéry nebo stavebně upravují silnici. To je však ve srovnání se značkou k omezení rychlosti dražší.

Ke zpomalení aut dobře slouží retardéry
Zdroj: ČT24