Smrt na silnicích přináší ročně miliardové škody

Praha – Co měsíc, to téměř jedna miliarda. Tak zní pomyslný účet za celkem 473 mrtvých na českých silnicích během letošního roku. V porovnání s loňskem jde o 800 milionů korun více. Do takových ekonomických ztrát se počítají přímé i nepřímé škody, tedy například i hodnoty, které by člověk vytvořil za svého života. Nejde přitom o pouhou cynickou statistiku. Například v Německu, Rakousku nebo Francii vedou podobná čísla k jasným preventivním i represivním krokům. V Česku však konkrétní změny v praxi zatím chybí.

Finanční dopady tragických nehod (zdroj: ČT24)

Nejčastěji řidiči doplatí na přílišnou rychlost, přejetí do protisměru - a následný čelní náraz. Podobným způsobem jen za letošek zemřelo v Česku 70 lidí. Tragické statistiky ale plní také motorkáři. Do září mezi nimi bylo na 66 obětí, což je o jedenáct lidí více než loni. Třetí nejčastější situací pak jsou situace na přechodech. „V letošním roce jsme zaznamenaly už 13 usmrcených dětí, což je obrovský nárůst proti loňskému roku, kdy jich bylo osm za celý rok,“ dodává ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Cena za zmařené životy na silnicích jen za letošních devět měsíců dosahuje devět miliard korun. Ekonomické ztráty pak ještě zvyšují zranění lidé a škody na majetku. „Dopočteno do celkové sumy jde ročně o 52 miliard korun. U sociálních výdajů jde o lidi, kteří skončí v invalidním důchodu, a místo aby produkovali hodnotu, spotřebovávají ze společenských prostředků. Pak jsou tady ještě náklady, které přiřknou soudy,“ zmiňuje bývalý ředitel BESIP Roman Budský.

Statistika
Zdroj: ČT24

Podle něj by se takovým ztrátám dalo mimo jiné zabránit systémovou prevencí včetně promo akcí a kampaní. Tzv. koncepční řízení prevence bezpečnosti v silničním provozu Česko stále nemá. Přitom už rok leží na ministerstvu dopravy materiál, který systém může zavést. Resort ale k jeho projednání musí svolat speciální radu složenou z ministerstev, odborníků neziskových organizací a policie. Termín setkání zatím není stanoven.  

Suma ekonomických důsledků nehod vychází z propočtu Centra dopravního výzkumu. Zmařený lidský život má podle této studie hodnotu 19 milionů korun. Podobně odborníci vyčíslili následky nehod s těžkým zraněním - v průměru stojí pět milionů včetně nákladů na léčení nebo ušlé mzdy. Havárie s lehkým zraněním vychází na 433 tisíc korun. Policie eviduje pouze přímé hmotné škody, které dosáhly loni skoro pět miliard.

Navzdory tragickým nehodám tvoří drtivou většinu incidentů ty bez zranění. Běžné karamboly nanejvýš s pomačkanými plechy tvoří tři čtvrtiny evidovaných nehod.