Podle českých vědců zřejmě vznik života způsobil náraz asteroidu

Washington - Život na Zemi nevznikl náhodou či nepřišel odjinud, ale umožnily ho podmínky, které na planetě způsobil náraz asteroidu. Naznačuje to studie českých vědců, kteří simulovali v laboratoři událost, jež před téměř čtyřmi miliardami let předcházela pravděpodobnému vzniku prvních živých forem na Zemi. Experiment neobjasňuje vývoj života na Zemi, ale vedl k získání základních dílů stavby života, uvedla agentura AP.

Vědci získali za pomoci působení laseru na směs chemických látek odpovídajících tehdejším podmínkám energii, která se uvolnila při nárazu asteroidu do planety. Při tomto pokusu vznikly všechny chemické látky potřebné k vytvoření ribonukleové kyseliny RNA, která je jednodušší příbuznou základního stavebního kamene genů, DNA.

Přibližně 150 metrů dlouhý laser vyslal do směsi chemických látek na zlomek vteřiny paprsek, který uvolnil energii odpovídající přibližně miliardě kilowattů na velmi malém prostoru, což vytvořilo teplotu okolo 4 200 stupňů Celsia.

„Tato zjištění naznačují, že vznik pozemského života není výsledkem nahodilé události, nýbrž přímým důsledkem podmínek v prvopočátcích Země a jejího okolí,“ uvedli vědci ve studii publikované v pondělí v časopise Proceedings vydávaném americkou Národní akademií věd.

Práce českých vědců podporuje teorii o vzniku života přímo na naší planetě, zatímco další z rozšířených tezí hovoří o tom, že se na Zem primitivní organismy dostaly na kometě či asteroidu.

Podle vedoucího autora studie Svatopluka Civiše z pražského Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského jde o první experiment ověřující teorii, že energie z vesmírného nárazu může zahájit chemickou reakci klíčovou pro vznik života.

Část expertů však podle agentury AP nepovažuje novou studii za nijak převratnou, neboť nepřináší nepochybný důkaz o tom, že život skutečně vznikl ve zmíněné době, kdy asteroidy dopadaly na Zemi desetkrát častěji než v jiných érách. Jiní badatelé však experiment považují za významný, neboť dokázal vytvořit látky přítomné na Zemi v době počínajícího života.