„Chceme tak nahradit dosavadní způsoby financování,“ uvedl Žaluda. Firma nyní hradí nákup a rekonstrukci vozidel především z úvěrů od evropské železniční kampeličky Eurofima a z peněz za prodaný majetek.
Po kolejích v padesátiletém vlaku

Hospodaření ČD
Žaluda zdůraznil, že České dráhy mají třetí nejstarší vozový park v Evropě po Maďarsku a Slovinsku. Průměrné stáří vagonů a lokomotiv Českých drah překročilo 26 let, některým soupravám už ale táhne i na padesátku.
Podle Žaludy by bylo nutné investovat minimálně osm miliard korun ročně, aby se vozový park významně omladil. Letos přitom na koleje vyjedou nové vozy za 4,5 miliardy korun.
Cesta k vydání obligací však nebude jednoduchá. Dráhy letos přecházejí na mezinárodní účetní standardy, příští rok chtějí usilovat o mezinárodní rating. V roce 2011 by se mělo vydání obligací připravovat.
Podle Žaludy si budou moci dráhy dovolit vydat obligace i díky dorovnání ztrát z regionální dopravy ze strany státu. Stát se zavázal přispívat příštích deset let na lokálky 2,7 miliardy ročně, což prý dává firmě podnikatelskou jistotu. K tomu připlácí ministerstvo dopravy 3,8 miliardy za objednané rychlíky a kraje necelých pět miliard za regionální vlaky.
