Automobilka vyrobila v letošním prvním pololetí 174 949 vozů, loni za celý rok jich bylo přes 324 000. Od zahájení výroby v únoru 2005 do letošního července kolínská automobilka vyrobila přes 1,2 milionu vozů modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Požadavky mateřských firem na příští rok jsou ještě vyšší než letos, podotkl Černý.
TPCA těží z výroby oblíbených malých vozů
Podle Černého však vývoj trhu za posledních 10 či 20 let vykazuje cyklické fáze růstu či poklesů, ovšem s jedinou výjimkou. „Mají jeden nezpochybnitelný trend, trvající od roku 1990, a to je obliba malých vozů v Evropě,“ uvedl Černý k důvodům růstu výroby v TPCA. Firma proto očekává, že v segmentu malých automobilů bude trend pokračovat.
Po celém světě se nyní automobilový průmysl potýká s propadem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů. Roste ale poptávka po malých vozech, které vyrábí TPCA.
Produkce vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 loni vzrostla o pět procent. Tržby dosáhly 49 miliard korun a byly v meziročním srovnání o čtyři procenta nižší. Důvodem poklesu tržeb byl především silný kurz české měny. Zisk před zdaněním - 1,4 miliardy korun - byl stejný jako v roce 2007.
Celosvětové úrovně prodejů automobilů z období před současnou globální krizí se podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu (SAP) a generálního ředitele Volkswagen Group v Rusku Martina Jahna podaří znovu dosáhnout až mezi roky 2012 a 2013.
