„Pan Dušek dnes nepravdivě nařkl České dráhy ze ztráty osmi miliard korun za prodej části podniku Správě železniční dopravní cesty. Tyto prostředky byly využity k nákupu vlaků a díky nim se v roce 2008 a 2009 podařilo zajistit rekordní investice schválené dozorčí radou společnosti,“ uvedl Šťáhlavský.
Dráhy z prostředků za prodej majetku použily v roce 2008 na investice do nových vozů 4,5 miliardy Kč a loni 3,6 miliardy. Peníze šly například na nákup příměstských jednotek, nových souprav i řídicích vozů a na rekonstrukci osobních vozů. „Všechny prostředky byly řádně evidovány a řídicí i dozorčí orgány i zástupci vlastníků byly přesně informovány o konkrétních výdajích,“ dodal mluvčí.
Podle bývalého předsedy dozorčí rady drah a náměstka ministra dopravy Zdeňka Žáka však nebylo vedení ČD na začátku minulého roku schopné vysvětlit, kam se peníze poděly. Dozorčí rada přitom k jejich čerpání musela dát souhlas. Tehdejší ministr dopravy Petr Bendl následně loni v dubnu po třech měsících nakonec Žáka odvolal z funkce. Argumentem byla ztráta důvěry. „Není nikde doložitelné, že byly tyto prostředky věrohodně a se souhlasem dozorčí rady využity,“ dodal Dušek.
České dráhy dostaly za převedení části majetku na Správu železniční dopravní cesty celkem 12 miliard korun. Podle Šťáhlavského podnik použil asi dvě miliardy na úhradu ztráty ze zajišťování dopravní obslužnosti krajů, dvě miliardy vrátil SŽDC a osm miliard použil na výše zmíněný nákup nových železničních vozidel.