Odbory se shodují, že vláda upřednostňuje rovnováhu rozpočtu a menší důraz klade na hospodářský růst. Na vládním materiálu určujícím východiska z krize tak všechny tři strany hledají shodu jen těžko. Před víkendem jednala o konkrétních řešeních expertní skupina. Jedním z bodů, kde se shoda rýsuje, je rozhýbání trhu s bankovními půjčkami.
Ministr financí Eduard Janota si je ale vědom toho, že devadesát pět procent bank má zahraničního vlastníka, a tak jim nemůže přikázat, aby podnikům půjčovaly. Na stole je celkem jednadvacet bodů, které navrhli odboráři i zaměstnavatelé loni v prosinci. „Je potřeba si uvědomit, že krize neskončila, že jsou problémy v zakázkách firem, ze sedmdesáti procent buď zůstávají na nízké úrovni nebo klesají,“ podotýká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Tripartita projedná, jak ven z krize
Železniční odbory hrozí stávkou, zaměstnavatelé se chtějí dohodnout
Zaměstnavatelé i vláda jsou schopni se dohodnout a nevyžadují legislativní změny. Například na podpoře zaměstnanosti nebo zrychleném čerpání z fondů unie. Citlivým tématem je naopak třeba zdanění režijních jízdenek, protože vlivné železniční odbory kvůli němu hrozí stávkou.
Jedním z hlavních témat zůstal i konvergenční program, tedy materiál, který česká vláda do poloviny února musí představit Evropské komisi. Česko by podle něj mezi lety 2013 a 14 mohlo dosáhnout na hranici tří procent HDP a výrazně se tak přiblížit k euru. „Od eura jsme se loňským i letošním schodkem výrazně vzdálili a konvergenční program je něco, co by nás tam mělo zase vrátit,“ vysvětluje premiér Jan Fischer.