Šrotovné zavedlo Německo počátkem loňského roku a vyčlenilo na něj dohromady pět miliard eur (zhruba 130 miliard korun). Na prémii 2500 eur (zhruba 65 000 korun) měli nárok lidé, kteří si objednali nový automobil a současně nechali sešrotovat nejméně devět let starý vůz. Peníze na šrotovné sice byly vyčerpány už 2. září, příznivý vliv však ještě dozníval nějakou dobu poté.
Šrotovné nyní podporuje prodeje ve Francii i Itálii, ale co dál?
Právě lednový pokles prodeje v Německu ostře kontrastuje s vývojem v jiných předních ekonomikách eurozóny, kde poptávku i nadále podporují vládní opatření. Ve Francii se prodej v lednu zvýšil o 14 procent a v Itálii dokonce o 30 procent. Automobilová sdružení z těchto zemí však vyjádřila z dalšího vývoje obavy.
Minulý měsíc například francouzská automobilka Renault uvedla, že v letošním roce očekává v důsledku ukončování programů šrotovného osmi až desetiprocentní propad evropského automobilového trhu.
V loňském roce se napříč Evropou snížil prodej nových osobních automobilů podle evropského sdružení ACEA o 1,6 procenta na 14,48 milionu vozů. Ve druhém pololetí poptávka díky šrotovnému oživila po výrazném propadu v první polovině roku. Automobilky se však obávají, že po ukončení podpůrných vládních programů poptávka opět klesne.