To nejlepší z tuzemských vinic plus celoroční práce podniku jsou kritéria prvního ročníku Vinařství roku 2009. Soupeřit se rozhodlo na devět desítek českých a moravských vinařství. „Myslíme si, že se jedná o ocenění celé firmy, jak úspěchu na různých soutěžích, tak i práce firmy – možností inovace, stavu vinic, stavu hygieny,“ míní tajemník Svazu vinařů Martin Potůček.
Vítěz soutěže si v následujících deseti letech nezasoutěží. Organizátoři se bojí, že by mohla vyhrávat stále stejná firma. I jedno vítězství ale prý dokáže vzbudit zájem zákazníků o dané víno. Zlepšit by se tak mohlo postavení českých vinařů na úkor zahraniční konkurentů.

Vinařství roku 2009
Vladimíra Mrázová, ředitelka obchodu a marketingu, Sonberk:
„Je to soutěž celého vinařství jako takového, ne výsledku jednotlivých vín na dané soutěži. To znamená od péče o vinohrad, technologie, možná i týmové práce lidí, kterou dokáží do vína dát.“
Právě velká konkurence a měnící se chutě zákazníků nutí vinaře se rychle přizpůsobovat. „Mění se v různých vlnách. Ty jsou většinou 10 až 15 let. Teď jsme v období, kdy klesá spotřeba červených vín - a nejenom u nás, ale v celé Evropě,“ vysvětluje Martin Potůček.
Vinaři nezapomněli ani na charitu. V dobročinné aukci se pokusí vybrat co nejvíce peněz pro Centrum Paraple, které podporuje lidi ochrnuté po poranění míchy.