Podle Navrátila situaci naštěstí vyřešil stát, který chybějící finance pro železnici zajistí. „V našem rozpočtu bychom tolik prostředků nenašli. Díky garantované spoluúčasti státu, který se bude podílet také na inflační doložce, mohl kraj zaručit ČD dlouhodobou smlouvu,“ konstatoval Navrátil.
Pro dráhy je desetileté období dostatečnou zárukou, aby do modernizace svého vozového parku investovaly, uvedl Navrátil. ČD v minulosti při jednáních s krajem právě tuto garanci už několikrát požadovaly. Smlouva, která platí od letoška do roku 2019, ale ČD zavazuje k tomu, aby investovaly do modernizace vozového parku.
V současnosti je téměř u konce příprava nových jízdních řádů na rok 2010, jejichž definitivní podobu zveřejní ČD v listopadu. Podle ředitele Krajského centra osobní dopravy Českých drah Vladimíra Omelky je už skoro jisté, že počet kilometrů ujetých vlaky ČD v regionu zůstane stejný.
Dlouhodobé smlouvy na deset let uzavře Karlovarský kraj také s autobusovými dopravci. Podle Navrátila jsou jednání o podmínkách už v závěru. Na ztrátu v autobusové dopravě dával letos kraj přibližně 124 milionů.