Nehoda se stala v březnu 2007 u Vraňan na Mělnicku. Na železničním přejezdu na trati Praha - Děčín zůstal zaklíněný osobní vůz. Policejní operační důstojník informoval o překážce na kolejích Tomka, který dělal ve Vraňanech výpravčího. Muži si ale neporozuměli. Tomek z telefonátu pochopil, že auto se nachází na jiné trati, kudy už ten den neměl jet žádný vlak, a proto nic nepodnikl. O necelou čtvrthodinu později do vozu narazil rychlík jedoucí z Prahy, ve kterém sedělo 37 cestujících. Vlak při střetu vykolejil, při srážce se lehce zranili jeho strojvůdce a jeden z cestujících a Českým drahám vznikla škoda přes 20 milionů korun.
Policie později zjistila, že nehoda osobního vozu na přejezdu byla fingovaná, šlo o pokus o pojistný podvod. Hlavní iniciátor podvodu René Kučera byl za obecné ohrožení odsouzen na 4,5 roku do vězení.
Lidé, kteří Tomka znají, ho vyšetřujícím policistům i soudu popsali jako slušného člověka a svědomitého zaměstnance, který na železnici pracoval 40 let. Sám Tomek, který je v současné době už v důchodu, se cítí nevinný. Před soudy se hájil tím, že mu zasahující policista podal nepřesné informace. Dnes poukázal například na to, že zhruba 20 metrů od přejezdu, na němž uvízlo auto, byl kilometrovník, podle kterého mu policie mohla sdělit přesnou polohu vozu.
Odvolací senát ale jeho argumenty neuznal. „Je nesporné, že drážní předpisy ukládají výpravčímu povinnost zajistit sjízdnost kolejí,“ uvedla předsedkyně senátu Jitka Sochorová. Dodala, že Tomek v tomto případě jako výpravčí selhal, protože hlášení policie nevěnoval dostatečnou pozornost - měl si uvědomit, že policista je z hlediska drážní teorie laikem, a vyžádat si od něj upřesnění. Rychlík pak mohl zastavit pomocí rádiového spojení.