Trochu nezbytného luxusu, pár technických výstředností, ale hlavně hodně zelených technologií láká návštěvníky výstavních hal. V Detroitu ukazují automobilky budoucnost, letošní ročník se ale stále nese ve stínu minulosti. Rok 2009 obrátil automobilový svět vzhůru nohama. Automobilky věří, že letos bude vše jinak.
Cesty, kterými si chtějí světové automobilové značky udržet pevnou půdu pod nohama, se různí, spojuje je ale důraz na ekologii. Téměř na každém stánku jsou tak k vidění nejrůznější druhy hybridních motorů, hybridů s dobíjecími bateriemi nebo elektromobilů. „Tento trend letos ještě posílil. Automobilky ukazují, že to nejsou jen hračky, ale vážně míněné modely,“ podotýká ředitel vývoje amerického Fordu Gerhard Schmidt.

Reportáž Michala Kubala
Auta na síti
Právě Ford letos vsadil ještě na jednu kartu. Automobil by se měl v budoucnu propojit internetem a všudypřítomnými digitálními technologiemi, které dnešního člověka obklopují doslova na každém kroku. Vůz poslouchá na slovo, přečte zprávy SMS, zjistí program kina, vytočí telefon na rezervaci lístků, sám naplánuje trasu a odveze vás na místo.
Velké automobilky mluví o revoluci. Hlavním lákadlem na stánku Chevroletu je dlouho očekávaný hybrid s příznačným názvem Volt, který míří do prodeje. Americká značka Tesla zase sází na čisté elektromobily bez spalovacího motoru. Do loňska prodala sotva 150 vozů Roadster, letos už ale hrdě vystavovala model s výrobním číslem 1000. Příští rok by měl sporťák doplnit luxusní sedan s úložným prostorem vepředu i vzadu a místem pro pět dospělých a dvě děti.