Nejvíc ubylo pasažérů v trolejbusech, a to o 13 procent. Naopak tramvaje a pražské metro si pohoršily o dvě procenta. Pražský dopravní podnik zatím čísla za celý loňský rok nezveřejnil. Jeho účetní uzávěrka je v únoru a do té doby nebudou známy ani odhady výsledků. Do září městská firma vykázala ztrátu 2,34 miliardy korun, což je o 468,9 milionu více, než očekávala. Jinde už údaje za celý rok mají a od ledna z nich vyvodili důsledky. V Brně kvůli loňskému pětiprocentnímu úbytku cestujících omezil dopravní podnik frekvenci některých spojů.
Pardubický dopravní podnik zaznamenal o šest procent cestujících méně. V Pardubicích to zapříčinilo pokles tržeb z MHD o čtyři procenta na 120 milionů korun. V Plzni se čtyřprocentní úbytek cestujících projevil snížením tržeb z jízdného o šest procent na 272 milionů. Podle šéfa firmy Michala Krause je to dáno i změnou chování cestujících. Vinou krize a nezaměstnanosti si nekupují celoroční jízdné, ale měsíční nebo jednorázové. Asi tříprocentní pokles počtu pasažérů měl loni i ostravský dopravní podnik.
Kvůli snižování dotací dochází ke zvyšování cen jízdenek
Cestující často doplatí na snížení dotací. Dopravní podnik města České Budějovice loni dostal od radnice skoro 200 milionů korun, v tomto roce to bude o 17 milionů méně. Například v Karlových Varech kvůli krácení příspěvku města asi o čtvrtinu na 50 milionů zdražil dopravní podnik od ledna jízdné o dvě až pět korun. Hradec Králové šel přesně opačnou cestou. Ve druhé polovině roku ceny jízdenek snížil, aby nalákal do městské hromadné dopravy víc zákazníků. Nevyšlo mu to. „Zlevněním jízdného tržby klesly asi o 5,5 milionu korun,“ řekl ředitel tamního dopravního podniku Miloslav Kulich.
Magistrát výpadek v tržbách kompenzoval zvýšením provozní dotace a ceny většiny předplatních jízdenek se od ledna 2010 vrátily na původní vyšší úroveň. Dopravní podniky se mnohdy snaží svoji finanční nezávislost na městech zvyšovat jinými podnikatelskými aktivitami. V Hradci Králové jsou to například zájezdová doprava nebo opravy vozidel. Další příjmy má firma z prodeje reklamy a pohonných hmot či z autoškoly.