Nesplácených úvěrů stále přibývá. „Aktuálně se u hypoték jedná asi o 2,5 procenta,“ řekla Eva Zamrazilová, vrchní ředitelka České národní banky (ČNB). U spotřebitelských úvěrů je ovšem číslo podstatně vyšší – blíží se k osmi procentům. „To nemůže ohrozit celkovou stabilitu ekonomiky, ale ohrozí to jednotlivé domácnosti,“ míní Zamrazilová. V průzkumu z minulého roku vnímaly splátku jako problém dvě třetiny domácností. „S hospodářskou krizí se problém samozřejmě prohlubuje,“ podotkla Zamrazilová.
Česká národní banka se účastní již několik let projektu finančního vzdělávání, aby se výuka finanční gramotnosti dostala do škol. „Byla postupně vypracována učební pomůcka podle toho, co by měli žáci na určitém stupni vzdělávání znát,“ konstatovala Zamrazilová. Pomůcka byla dokončena v létě roku 2008 a ČNB ji rozeslala do všech základních a středních škol.

Rozhovor s Evou Zamrazilovou a Jindřichem Kitzbergerem
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
„Vypracovali jsme takzvaný standard finanční gramotnosti, který je podkladem pro zapracování obsahu tohoto tématu do osnov.“
Cílem výuky je naučit děti v budoucnu zodpovědného nakládání s penězi
Žáci by se měli naučit v rámci finanční gramotnosti především zodpovědně hospodařit. „Jedná se o základy ekonomie a financí,“ podotkla Zamrazilová. Podle ní by se mělo dětem a dospívajícím také doporučit si na koupi ušetřit, a ne si za každou cenu brát půjčky. „Jiná věc je dlouhodobá věc jako bydlení – pak je samozřejmě dobré rozumně jít do hypotéky,“ dodala Zamrazilová.
Kromě finanční gramotnosti začíná fungovat rovněž výuka etiky. Ta má naučit žáky slušnému jednání, toleranci a komunikaci. Podle odborníků totiž musí škola děti více vychovávat, a částečně tak přebírat tuto úlohu za rodiče. Děti se například zážitkovou metodou učí, jak se chovat v osobních vztazích, jak řešit konflikty a jak efektivně komunikovat s okolím. Učitel s žáky rozehrává scénky ze života a problémové situace. Ti mají následně debatovat o možných způsobech řešení.
