Českem jezdí jedenáct párů nočních vlaků. Relativně bezpečné jsou spoje kategorie Euronight – tři jezdí do Německa, respektive Rakouska a jeden na Slovensko – které zhruba mezi půlnocí a čtvrtou ráno nezastavují, většinou jsou povinně místenkové a cestující jsou ubytování v modernějších, a tedy i lépe zabezpečených vagonech.
I v nich se ale mohou ztrácet věci. „Používají tekutý dusík na odstranění zábran, které jsou mezi vagony, kde používáme zámky na nedostupnost do vagonu,“ popsal metody zlodějských band Peter Nagy, který doprovází hotelové vagony společnosti Wagon Slovakia.

Reportáž Luboše Rosího



Naproti tomu levnější a pomalejší noční rychlíky na Slovensko a do Polska zastavují v noci mnohokrát a nelze zjistit, zda někdo nevystupuje, kde nemá – a neodnáší s sebou cizí věci. I v těchto rychlících se ale v posledních letech situace zlepšila, především poté, co se zvýšil počet policistů, kteří dohlížejí na noční klid ve vozech. To ale platí pouze na hranice. Největší problém je s rychlíky Silesia (Praha–Krakov) a Chopin (Vídeň–Varšava) do Polska. „Jedná se o vlak, který přes hranice není doprovázen hlídkami policie, proto je to živná půda pro nějaké nekalé živly,“ upozornil Karel Syřinek, vedoucí moravskoslezského policejního oddělení doprovodu vlaků.
Obětí zločinců se mohou stát cestující i v denních vlacích. Více jich jezdí po hlavních tratích, kam se proto vydávají policisté také ve dne. „Jsou doprovázeny většinou vlaky, které jezdí po hlavním koridoru, již méně je věnována pozornost vlakům na regionálních tratích,“ uvedl Syřinek.
Kromě krádeží řešila loni policie ve vlacích 75 násilných přepadení, pět znásilnění nebo také 150 případů sprejerství.

- Dálkový vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1292/129178.jpg
- Policie na nádraží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1382/138162.jpg
- Lůžkové vozy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1382/138163.jpg