„Spam-magazíny“ tahají peníze z kapes mladých Američanů

New York - Mladí solventní muži žijící v některém z velkých amerických měst, kteří chtějí být in, jsou cílovou skupinou vydavatelů speciálních e-mailových bulletinů. Internetové časopisy plné rad, ale také reklam na lákavé zboží, nejprve atakují jejich e-mailovou schránku a poté peněženku. Mezi nejvýznamnější aktéry stále rostoucího počtu elektronických pánských časopisů a magazínů zasílaných e-mailem patří servery Thrillist.com a Urbandaddy.com, oba založené v roce 2005.

Poté, co se zájemci na webových stránkách časopisu zaregistrují a stanou se předplatiteli, dostávají pravidelné e-maily, ve kterých najdou rady, jak se udržovat v kondici a kde nejlépe nakoupit oblečení a další zboží. „Tito mladí úspěšní muži jsou nositeli současných trendů a my je svými doporučeními a radami pomáháme vytvářet a rozšiřovat,“ řekl Adam Rich, spoluzakladatel serveru Thrillist.com.

Časopisy útočí na mladé a úspěšné

Podle údajů této internetové společnosti tvoří 96 procent z jejich 1,1 milionu klientů absolventi vysokých škol s ročním příjmem kolem 88 tisíc dolarů (asi 1,5 milionu korun) a polovina z nich vydělá za rok dokonce 100 tisíc dolarů (asi 1,7 milionu korun).

Obsah obou těchto oblíbených bulletinů je záměrně poněkud odlišný. V Urbandaddy najde čtenář informace o exkluzivním a luxusním zboží, v Thrillistu spíše inspiraci pro zábavu a volný čas. Obě společnosti často organizují akce, které jsou pro vybrané předplatitele zdarma. Většinou je výrazně sponzorují inzerenti, kteří tak mají možnost propagovat zboží nejen na stránkách bulletinu.

E-mailové reklamy jsou totiž často vnímány rušivě. „Náš e-mail přichází ke čtenářům nejprve jako 'nepozvaný host'. Musíme si získat jejich důvěru,“ konstatuje sedmadvacetiletý Ben Lerer, spoluzakladatel Thrillistu. Společnost zasílá samostatné e-mailové reklamní zprávy ve stejné podobě jako své bulletiny, ale vždy oznamuje, že jde o reklamní inzerci. Ačkoliv inzerce na internetu tvoří pouze něco kolem deseti procent z celkového zisku za reklamu, univerzitní profesor marketingu Zsolt Katona věří, že „internet představuje velký potenciál“.

Tištěná média se elektronické konkurence nebojí

Výdělky z inzerce uveřejněné ve státních tištěných časopisech letos v Americe za prvních šest měsíců poklesly ve srovnání se stejným obdobím v roce 2008 o 21 procent. Oproti tomu podle údajů společnosti eMarketer výdělky z internetové reklamy vzrostly v Americe v letošním roce o 4,5 procenta. Peter Hunsinger, vydavatel tištěného pánského časopisu GQ, nicméně obavy z budoucnosti nemá.

Peter Hunsinger:

„Říci, že e-mailové bulletiny jsou hrozbou pro naše časopisy, je jako tvrdit, že prodávání falešných hodinek Rolex na rohu ulice může vzít předmět podnikání samotné firmě Rolex.“


Internetové reklamy bývají navíc někdy dost otravné a neodbytné. „U nás, když se vám reklama nelíbí, tak jednoduše otočíte stránku,“ dodal Hunsinger.