Pravda, nebo lež? Francouzům začne Facebook značkovat falešné zprávy

„Po Spojených státech a Německu bude Francie třetí zemí, ve které se během následujících týdnů spustí experimentální nástroj pro ověřování publikovaných materiálů,“ oznamovala před měsícem největší sociální síť Facebook. V prvním březnovém týdnu pro francouzské uživatele službu spustila.

Právě přemíra falešných zpráv se stala v uplynulých měsících hojně diskutovaným problémem. Zejména sociální sítě pak byly pro jejich šíření ideálním prostředím. Pro boj s „fake-news“ se v dopise pro uživatele největší sociální sítě vyslovil i zakladatel Facebooku – Mark Zuckerberg.

Nástroj bude stát na čtyřech hlavních pilířích. Jednak mohou uživatelé snadněji nahlásit pochybnou zprávu. Facebook začne při ověřování spolupracovat s věrohodnými organizacemi, u nichž je zaručena vysoká míra objektivity. Rovněž začne informovat veřejnost o ověřovaných sporných zprávách a omezí také finanční odměny pro autory dezinformačních materiálů.

Mezi organizacemi, které se budou na ověřování pravdivosti podílet, pak Facebook na francouzské mutaci svého blogu jmenuje například zpravodajskou agenturu AFP, týdeník L'Express, televizní společnost France Télévisions nebo deník Le Monde.

Nevýdělečné fake-news

Od 3. března tak francouzští uživatelé budou moci jednoduchým kliknutím označit pochybný příspěvek. Ten následně projde ověřením. Pokud bude dvěma nezávislými organizacemi vyhodnocen jako dezinformační, označí jej takto Facebook i pro uživatele. Poznají takto identifikovaný příspěvek podle červeného vykřičníku a varovného textu.

Facebook na svém blogu rovněž uvedl, že takové příspěvky se budou uživatelům méně zobrazovat.

Změny dopadnou také na reklamní sektor Facebooku. Příspěvky označené jako dezinformační nepůjdou na této sociální síti šířit jako reklama nebo sponzorované příspěvky.

Facebook vyvinul nástroj pro ověřování fake-news
Zdroj: Facebook

Uložit

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Média

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 1 hhodinou

O čem plánujeme informovat v neděli 7. prosince

Každý den ráno přinášíme přehled nejdůležitějších očekávaných událostí z domova i ze světa.
23. 3. 2024Aktualizovánopřed 10 hhodinami

Bílý dům zřídil „síň hanby“, na webu útočí bez důkazů na média i novináře

Obhájci svobody tisku kritizují nový web Bílého domu, na kterém administrativa prezidenta Donalda Trumpa obviňuje desítky médií a novinářů ze lží a podjatosti. Ke stažení stránky vyzval americkou vládu mimo jiné Výbor na ochranu novinářů nebo Reportéři bez hranic.
před 21 hhodinami

SOUHRN: Zásadní události soboty 6. prosince

Každý večer přinášíme přehled nejdůležitějších a nejzajímavějších událostí dne z domova i ze světa. Stručně a přehledně, ale i s potřebným kontextem. Projděte si zásadní zprávy soboty 6. prosince 2025.
před 23 hhodinami
Načítání...