Praha - Podle čerstvě zveřejněných výsledků výzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce se v Česku množí případy klamání spotřebitele. Na obalech potravin jsou tak častěji uváděny informace, které neodpovídají skutečnosti. Někdy naopak na výrobku některé údaje o jeho složení chybí. Kvalitní potraviny se u nás stávají standardem. Jejich výrobci ale hledají stále rafinovanější cesty, jak donutit lidi je nakupovat. Potravinářská inspekce toto tvrzení dokládá srovnáním se situací před 4 lety.
V Česku přibývá případů klamání spotřebitele, tvrdí potravinová inspekce
„Potravině jsou přisuzovány parametry nebo vlastnosti, které ta potravina vůbec nemá, nebo naopak jsou deklarovány složky, které tam být nesmí,“ řekl ústřední ředitel potravinářské inspekce Martin Klanica. Na obalech výrobci rovněž neuvádějí kompletní informace o složení, říká jeden ze závěrů rozsáhlého výzkumu.
Další výsledky dokládají, že jen padesát procent z těch, kteří čtou nápisy na potravině, se zajímá o její obsah - na rozdíl od trvanlivosti s bezmála sty procenty. Přitom právě složení nejvíce ukazuje na kvalitu výrobku a je nástrojem klamání. „V některých případech je to označení v hrubém rozporu s vlastnostmi výrobku a v těchto případech je námi stanovena kvalifikace klamání spotřebitele,“ řekl Jindřich Pokora, ředitel odboru kontroly.
Naopak nižší klamání spotřebitelů je možné zaznamenat u vína, kde od loňského roku naplno funguje elektronický registr. Pomocí registru vinic, který je dostupný na internetových stránkách ministerstva zemědělství, mohou i běžní spotřebitelé zjistit původ vína.
Moderní technologie navíc zabraňuje dovozu nekvalitních výrobků ze zahraničí. „Státní potravinářská a zemědělská inspekce má také větší možnosti, jak vychytat právě padělky na trhu,“ podotkl Petr Ondráček, mluvčí správce registru. Potravinářské výrobky budou podrobovány kontrole i letos. Inspektoři vedle kontroly jejich složení prověří i to, zda výrobci spotřebitele klamou.