Tokio – Japonská automobilka Toyota svolává do servisů ve Spojených státech další milion vozů. Má podezření, že mají závadu na plynovém pedálu. Automobilka již stáhla ze severoamerického trhu osm svých modelů. Zastavuje jak jejich prodej, tak i výrobu v šesti tamních závodech. Toyota bude kontrolovat auta i v Evropě, zatím však neupřesnila jejich počet, média spekulují, že půjde o dva miliony. Výrobu ani prodej zde zastavit nehodlá. Do vozů vyrobených v Evropě totiž montuje většinou jiné součástky než do těch amerických. Kontrolovat vozy bude automobilka i v Číně.
Toyota prodává porouchaná auta
Toyota už stáhla do opraven šest milionů vozů
Ze stejného důvodu stáhla automobilka do opraven již šest milionů vozů. Tento týden pozastavila prodej osmi modelů v severní Americe. Opravy se v USA týkají především Highlanderu, Corolly, Venzy, Matrixu a Pontiacu Vibu vyrobených v letech 2009 až 2010. Všech osm modelů, které loni pro firmu zabezpečily víc než polovinu severoamerických příjmů, proto nebude nějaký čas k dostání. Ke stažení vozů k opravě přimělo firmu riziko uvolnění podlahové krytiny, která pak může stlačit pedál plynu a způsobit nečekané zrychlení.
Brian Beeman, manažer továrny Toyota:
„Toyota udělala správnou věc a udělala jí dobrovolně. A to samozřejmě hlavně kvůli bezpečnosti.“
„Toyota kvůli tomuto problému zorganizuje v Evropě a potažmo v České republice svolávací akci. Konkrétní modely a přesný počet vozů, kterých se tato záležitost případně týká, je stále v šetření. Podrobnosti nápravných opatření a způsob jejich provedení budou oznámeny přímo majitelům těchto vozů,“ uvedl mluvčí českého zastoupení automobilky Tomáš Vaněk. Podle něj byly u modelů vyráběných v Evropě již provedeny změny ve výrobním procesu a přistoupilo se k užívání jiných komponentů.
Jan Blažek, šéfredaktor Auto7:
„Většina takových svolávacích akcí je následek překročení jisté statistické hodnoty, která naznačuje, že se vyskytuje nějaký konstrukční problém. Předpokládám, že v Americe došlo k několika nehodám, které byly způsobeny právě těmito problémy.“
Zatím není jasné, jak problémy na vozech ovlivní hospodaření společnosti, je ale jisté, že její reklama utrpí vážné šrámy. Automobilka v noci na dnešek uvedla, že s firmou CTS, která dodává pedály do problémových vozů, pracuje na konstrukčních změnách. CTS již podle nich učinila změny, které by měly problémy odstranit, a nyní se tyto změny testují.
Dalších skoro 76 tisíc vozů stahuje automobilka do servisů v Číně.
Závady na automobilech si už vyžádaly čtyři životy
Firma se snaží klienty uklidnit. Problém je totiž velmi vzácný, a pokud mají obavy, mohou okamžitě kontaktovat zákaznickou službu Toyoty ve své zemi. Zvláště pokud mají pocit, že jejich plynový pedál je těžké stlačit a pomalu se vrací zpět. Obavy jsou ale nejspíš oprávněné. Čtyři lidé totiž nepřežili nehodu poté, co jejich luxusní Lexus sám zrychlil na 160 kilometrů v hodině a stal se neovladatelným.
Toyotě patří podle prodejů na evropském trhu osmá příčka a pětiprocentní podíl. Loni její prodej v zemích Evropské unie, Norsku a na Islandu poklesl o 4,7 procenta na 731 tisíc vozů a prodej luxusní řady Lexus se propadl o více než čtvrtinu. Modely Toyoty si v Evropě vedly hůře, protože zdejší zákazníci měli kvůli šrotovnému zájem spíše o menší, úspornější automobily. Toyota je od roku 2008 největším výrobcem aut na světě.