Do Česka se nejvíc dovážely ojeté Fordy, Škody a Volkswageny

Praha - Do Česka se v loňském roce nejvíce dovážely ojetiny značek Ford, Škoda a Volkswagen. Dovoz ojetých osobních vozů loni klesl o třetinu na 145 000 vozů. Údaje vyplývají z údajů Svazu dovozců automobilů. Podle odborníků stojí za poklesem dovozu snižování cen nových vozů v tuzemsku, oslabení české měny vůči euru i zavedení ekologického poplatku při první registraci starších vozů.

Importéři dovezli v loňském roce do Česka 20 754 ojetých Fordů, což je o třetinu méně než v předchozím roce. Dovoz škodovek klesl o více než čtvrtinu na 19 465 vozů a import vozů VW z druhé ruky klesl o třetinu na 17 276 aut.

Vít Pěkný, Svaz dovozců automobilů

„Český trh začíná být saturován vlastními ojetinami. Navíc došlo k poklesu cen nových automobilů, čímž došlo k dramatickému poklesu cen ojetin.“

Ovšem samotný propad dovozu se netýkal jen masově dovážených značek, ale i luxusních vozů. Například dovoz ojetých Ferrari se snížil ze 40 na 32 vozů, import ojetých Porsche se propadl o 37 procent na 215 aut. Místo čtyř limuzín Rolls-Royce v roce 2008 si loni Češi dovezli jen tři. Loni se do Česka dostal jeden ojetý Maybach, tuto značku si ale nikdo nedovezl v roce předchozím.

Alarmující je věk dovážených vozů

I přes pokles importu ojetých aut je podle tajemníka svazu dovozců Pavla Tunkla stále alarmující věková skladba dovážených vozů. „Zhruba pětina dovážených aut je starších deseti let a mnohonásobně více zatěžuje životní prostředí než mladší vozy,“ upozornil. Zánovní vozy do tří let tvořily kolem 15 procent dovozu.

V loňském roce stoupl prodej nových osobních aut o 12,5 procenta na 161 659 vozů. Zvýšení však způsobila změna zákona o DPH, díky které mohly firmy začít nakupovat bez daně osobní auta. Prodej lehkých užitkových naopak prudce klesl o 68 procent a celkový odbyt v obou kategoriích dohromady se snížil o 11 procent na 181 000 automobilů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
před 4 hhodinami

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
před 6 hhodinami

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
před 8 hhodinami

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
před 21 hhodinami

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
včeraAktualizovánovčera v 14:17

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
15. 11. 2025
Načítání...