Praha – Státní podnik Čepro se připravuje na chudší časy. Loni přepravil rekordní objem paliv a vykázal historicky nejvyšší hrubý zisk - téměř 750 milionů korun - i přesto, že tržby byly meziročně o čtvrtinu nižší. S poklesem však počítá v letošním i příštím roce. Podle Jiřího Borovce má firma tři možné scénáře vývoje včetně integrace s některou z rafinerií.
Budoucnost Čepra? Chystá se na horší časy
„Druhý možný scénář je maximalizace velkoobchodu, to znamená stát se velkoobchodní jedničkou, a třetí je potenciální specializace na pouhou logistiku – to znamená být čistým logistou, přepravcem a skladovatelem,“ řekl Borovec v Ekonomice ČT24.
Jiří Borovec je předsedou představenstva a generálním ředitelem Čepra od ledna 2009. V minulosti působil v čele plzeňské Škody Jaderné strojírenství, později také jako místopředseda představenstva ČEZu.
Přestože byl loňský rok finančně úspěšný, pokles bude podle Borovce pokračovat. „Kvůli zvýšení DPH o jedno procento a zvýšení spotřební daně o korunu na litr paliva některé tranzitní kamiony, které jezdily přes Českou republiku, přes ni už nejezdí a nakupují například v Rakousku nebo na Slovensku. To má samozřejmě negativní dopady do českého petrolejářského byznysu,“ řekl šéf Čepra.
„Jsou tu i důvody technologické. Výrobci automobilů, a to jak osobních, tak nákladních, se předhánějí v tom, které motory a které automobily budou mít nižší spotřebu. Další záležitost, která na to má vliv, je samozřejmě přimíchávání biopaliv do minerálních paliv,“ dodal.
Státem vlastněná společnost Čepro se zabývá přepravou, skladováním a prodejem ropných produktů a má pod kontrolou strategické rezervy pohonných hmot. Co do obratu patří Čepro mezi největší české firmy. Situace, kdy stát stoprocentně ochraňuje hmotné rezervy, je vedle Česka pouze na Slovensku, v Japonsku, Švýcarsku a USA. „Všude jinde je to v soukromé sféře, nebo rozděleno půl na půl, sedmdesát na třicet a podobně,“ uvedl Borovec.