Počet nehod i mrtvých na železničních přejezdech klesl

Praha - Počet nehod i usmrcených osob na železničních přejezdech loni ve srovnání s rokem 2006 klesl. Současně ale narostl počet nehod s pochybením na straně železnice. Na přejezdech se loni stalo 258 střetnutí, což je o 11 procent méně než v předešlém roce. Zemřelo při nich 30 lidí, to je o třetinu méně než v roce 2006. Zraněno bylo 119 lidí. Informoval o tom mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Drtivou většinu nehod na železničních přejezdech podle Drážní inspekce i nadále způsobují neukáznění řidiči silničních vozidel. Mezi nejčastěji zjištěné přestupky patří nerespektování výstražného světelného zařízení. Téměř polovina všech nehod se loni odehrála na přejezdech vybavených světelnou signalizací a zahynula při nich polovina všech obětí, i když je těchto přejezdů pouze třetina. Lidé také velmi často nedodržují nejvyšší povolenou rychlost jízdy přes přejezd a přejíždějí nebo přecházejí těsně před přijíždějícím vlakem.

Mezi nejvážnější nehody na železničních přejezdech v roce 2007 patří střetnutí rychlíku a odstaveného osobního automobilu z 19. března mezi stanicemi Vraňany a Dolní Beřkovice na Mělnicku. Při nehodě vykolejila lokomotiva a tři vozy rychlíku, dva lidé byli těžce raněni, výše škody převýšila 27 milionů korun. Vyšetřování ukázalo chybu v komunikaci pracovníků drah a policie, která je o překážce na trati informovala. Výpravčí zastavil provoz na jiné trati, než se nehoda stala. Policie ho proto obvinila z obecného ohrožení. Další tři muže navíc podezírá z pokusu o pojistný podvod.

Podobný případ Drážní inspekce zaznamenala také na Vsetínsku u obce Jablůnka, kde se 7. května střetla lokomotiva s hořícím kamionem, který uvízl na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami. Podle Neusara tehdy České dráhy reagovaly pomalu, protože po ohlášení od hasičů měly téměř osm minut na zastavení provozu.

Pochybení na straně Českých drah se podle Neusara s největší pravděpodobností stalo také 21. září při nehodě na přejezdu mezi Jaroměřicemi nad Rokytnou a Moravskými Budějovicemi, kde při střetnutí nákladního vlaku s osobním automobilem zahynuli dva lidé.

Dva zraněné a škodu více než tři miliony korun si vyžádalo střetnutí německého osobního vlaku s kamionem 2. října na přejezdu ve Varnsdorfu. Vlak společnosti Railtrans jedoucí přes ČR z Žitavy do Seifhennersdorfu se na přejezdu se světly bez závor střetl s nákladním automobilem a vykolejil. Ani zde zatím vyšetřování není ukončeno, ale podle Neusara pochybily s největší pravděpodobností České dráhy. Signalizace na přejezdu v době nehody údajně nebyla v činnosti a ani nebyla přijata vhodná dopravní opatření.

Drážní inspekce v roce 2007 zintenzivnila svou preventivní činnost, aby snížila počet nehod a mrtvých alespoň na hranici údajů z roku 2002, ve kterém na přejezdech zemřelo 24 lidí. Současný pozitivní vývoj počtu nehod na přejezdech je podle Neusara pro inspekci signálem, aby pokračovala v osvětových kampaních.