Evropská komise chce, aby piráti silnic neunikli trestu ani v zahraničí

Brusel - Evropská komise dnes představila plán, jak postupovat proti hříšníkům za volantem, kteří dopravní přestupky páchají během cest v jiných členských státech EU, než kde je registrováno jejich vozidlo. Chce zavést taková technická a právní opatření, díky nimž by piráti silnic už neměli možnost unikat trestu tak, jak je tomu nyní.

Řidič, který se dopustí dopravního přestupku s vozidlem registrovaným v jiné zemi EU, dnes zůstává až na výjimky nepotrestaný, protože jej nelze identifikovat ani nelze ověřit adresu, na níž je vozidlo registrováno.
   
Podle návrhu směrnice EK má evropská informační síť pro výměnu údajů umožnit zasílat oznámení o přestupcích do zahraničí. Týkat se to má čtyř typů prohřešků za volantem: nadměrné rychlosti, jízdy pod vlivem alkoholu, jízdy bez bezpečnostních pásů a nezastavení na křižovatce na červenou. Jde o přestupky, které v Evropské unii stojí za třemi čtvrtinami úmrtí na silnicích.
   
V praxi to například znamená, že pojede-li řidič s českou poznávací značkou v Belgii nepřiměřenou rychlostí a radar ho „nachytá při činu“, dokáže ho belgická policie díky celoevropskému systému databází identifikovat a pak mu může do Čech poslat pokutu.
   
EU také chce, aby zahraniční řidiči nebyli ve výhodě oproti těm tuzemským. Policie si totiž nyní na piráty ze své země posvítit dokáže, kdežto na ty z ciziny je ve většině zemí krátká.
   
Evropská unie si v roce 2001 vytkla za cíl snížit během deseti let počet úmrtí na silnicích na polovinu. V daném roce přišlo na silnicích nynější „sedmadvacítky“ o život 54.000 lidí. Loni při autonehodách zemřelo 43.000 lidí. To odpovídá situaci, kdy by týdně v EU havarovalo pět středně velkých letadel. Rok 2007 byl prvním od roku 2001, kdy evropské úřady nezaznamenaly pokles mrtvých při automobilových nehodách.
   
V České republice loni na silnicích zemřelo celkem 1123 lidí, tedy o 167 více než v roce 2006. Nejčastější příčinou smrtelných nehod byla nepřiměřená rychlost.
   
Současný návrh EK poputuje nyní na stůl europoslancům a Radě EU zastupující členské státy.