Praha – Sliby Českých drah o lepších vagonech pro expresy a rychlíky skončily po dvou letech příprav neslavně. Železniční dopravce zrušil výběrové řízení, v němž chtěl získat sto ojetých vagonů ze zahraničí, s jejichž pomocí by zlepšil cestování na některých rychlíkových a expresních linkách. Lidé tak budou z Prahy do Luhačovic nebo Českých Budějovic nadále jezdit ve starých, špatně udržovaných a špinavých vozech ze 70. let minulého století. Zrušení výběrového řízení, které ČD vyhlásily v létě, oznámila společnost v Informačním systému o veřejných zakázkách. Ani jeden ze dvou zájemců, kteří se přihlásili, podle drah nesplnil požadované podmínky.
ČD nenakoupí zánovní vagony
„V jednom případě šlo o vozy, které neodpovídaly požadovaným parametrům, ve druhém případě nabídková cena podstatným způsobem překročila očekávání naší společnosti,“ upřesnil výhrady vůči nabídkám mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Za vagony chtěly dráhy zaplatit 1,7 miliardy korun.
O nákupu ojetých vagonů se začalo hovořit v roce 2008, kdy Českým drahám nabídl jejich německý protějšek (DB) sto zrekonstruovaných vozů. Ty dříve jezdily na rychlících kategorie Interregio, již však DB zrušily. Společnosti se ovšem nedohodly na financování transakce a České dráhy se loni rozhodly vypsat výběrové řízení na nákup stovky ojetých vozidel, která by byla na rozdíl od vagonů Interregio klimatizovaná a splňovala řadu dalších podmínek. Zájemci museli podat přihlášky do výběrového řízení do září, později ČD prodloužily termín do listopadu. Přihlásili se dva zájemci, nyní dráhy oznámily, že žádný nesplnil jejich podmínky.
Jedná se o druhé velké výběrové řízení na obměnu vozového parku, které skončilo krachem. Loni v létě si chtěly ČD pronajmout moderní dieselové jednotky, s nimiž by nahradily staré vagony na rychlíkové lince Praha – Písek – České Budějovice, a měly jezdit také z Prahy do Rakovníka. Do tendru se přihlásil jeden zájemce, který nesplnil podmínky, a ČD následně soutěž zrušily.