Zástupci Kuřimi: severní varianta obchvatu města nám od aut nepomůže

Kuřim - Boj o to, kudy povede obchvat Kuřimi navazující na plánovanou rychlostní silnici R43, pokračuje. Představitelé města dnes zveřejnili výsledky studií, podle kterých je výhodnější jimi prosazovaná „jižní“ varianta. Kraj, který spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic od začátku trvá na variantě „severní“, teď bude oba návrhy posuzovat. Důvodem sporu je cena obou variant. Kraj tvrdí, že ta jeho je levnější. Kuřimští jsou ale přesvědčeni, že „krajská“ varianta obyvatelům města od aut nepomůže.

Severní varianta obchvatu Kuřimi prosazovaná krajem stojí dnes proti jižní variantě, kterou chce město. Ta druhá počítá s tunelem skrz Kuřimskou horu. Podle krajského úřadu proto bude o dvě miliardy dražší. Podle nové studie zadané zástupci města, bude ale právě tato možnost celkově kratší, šetrnější k přírodě i místním a také levnější. „Vyplývá to podle nás z toho, že stavba bude kratší, zabere se míň půdy a v konečném důsledku by mohla být levnější,“ tvrdí starosta Kuřimi Oldřich Štarha.

Jenže představitelé Jihomoravského kraje kraje jsou ke Kuřimí prosazované variantě velmi skeptičtí. „Tunel na dva pruhy jedním a dva pruhy v opačném směru bude přece jen dražší než komunikace, která bude na úrovni terénu,“ míní Anna Procházková (ODS), náměstkyně hejtmana Jihomoravského kraje.

2 minuty
Reportáž Anety Hronové
Zdroj: ČT24

Pro Kuřim jde přitom o zásadní krok. Doprava je ve městě problém číslo jedna. Projede jí dvacet tisíc aut denně. „S trochou nadsázky tvrdím, že je to otázka života a smrti Kuřimi, protože pokud by ta severní varianta byla realizována, dojde k totálnímu kolapsu ve městě,“ prohlásil kuřimský radní Drago Sukalovský.

Jihomoravský krajský úřad teď nechá posoudit obě varianty obchvatu svými odborníky, ale také například ministerstvem dopravy nebo životního prostředí. První výsledky se tak v Kuřimi dozví nejdřív létě. „Pokud se to bude posuzovat v širším kontextu, s ohledem na dopravní generel, tak tam budou problémy s napojením na silnice první a druhé třídy a problém bude i s investorem,“ tvrdí Procházková.

Zatím není zřejmé ani to, kdo obchvat zaplatí. Město Kuřim počítá s tím, že jižní varianta bude čtyřpruhová a bude splňovat všechny parametry pro rychlostní komunikace a silnice I. třídy. V tom případě by její stavbu platil stát. Pokud bude silnice nakonec navržena jako silnice II. třídy,
zaplatí ji kraj. Konečné rozhodnutí padne podle náměstkyně hejtmana nejspíš ke konci roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...