Václav Fischer řeší své podnikatelské problémy od léta 2003

Praha - Podnikatel a bývalý senátor Václav Fischer vybudoval svoji první cestovní kancelář v Německu takřka z ničeho. Během let expandoval i do Česka, kde jeho podnik v 90. letech patřil ke špičce v oboru a Fischer sám se stal respektovaným manažerem.

Nicméně komplikace v jeho společnostech vyústily v červenci 2003 vyhlášením exekuce na majetek jeho firem Fischer, s.r.o. a Fischer Air, exekuce se týkala také majetku Václava Fischera jako fyzické osoby. Exekutory kvůli dluhům poslaly k Fischerovi Komerční banka, České aerolinie a Česká správa letišť. Po vyjednávání skoupil moravský ropný magnát Komárek Fischerovy dluhy, a získal tak tři čtvrtiny CK. Fischer však zůstal s tím, že se bude starat o marketing a soud v září 2003 zastavil poslední exekuci na leteckou společnost Fischer Air.

Komárkova firma K&K Capital Group získala v závěru roku 2003 majoritní podíl ve Fischerových firmách a Fischer v lednu 2004 opustil své impérium definitivně. Poté, 3. března 2004, Komárek na valné hromadě CK Fischer prosadil navýšení kapitálu společnosti na 11 milionů korun. Zakladatel firmy Fischer se navýšení kapitálu nezúčastnil, a ztratil tak vliv na chod cestovní kanceláře. Další navýšení základního jmění schválila valná hromada koncem roku 2004. Stoprocentními vlastníky se Komárkovy firmy staly loni v květnu.

Komárkovy firmy požádaly v lednu 2005 o zabavení majetku Václava Fischera. Komárek se na Fischerovi domáhal téměř 400 milionů korun, Fischer se proti rozhodnutí soudu odvolal. Nicméně přesto se začátkem února 2005 uskutečnila fyzická exekuce Fischerova soukromého majetku.

Mezitím se konkurzem na soukromý majetek Václava Fischera zabýval i německý soud, a to na Fischerovu vlastní žádost. Soud konkurz na jeho majetek vyhlásil 16. března 2005. Fischer tuto situaci komentoval tím, že tak učinil proto, že chtěl ochránit svůj majetek před exekucí, kterou na něj v ČR uvalil soud na žádost Komárkových firem. Městský soud v Praze vyhlásil konkurz na Fischerův majetek až na konci dubna 2005, čímž podle Fischera, který své dluhy popírá, porušil právo EU.

Společnosti kolem podnikatele Karla Komárka se o pohledávky přihlásily i v Německu. Soud v Hamburku je však v červnu 2005 zamítl a naopak v plném rozsahu uznal pohledávky hamburské Nordbank, která financuje letadla Fischerovy německé společnosti.

V únoru 2007 skončila v konkurzu letecká firma Charter Air (bývalý Fischer Air) s tím, že dodnes není jasné, komu patří dva letouny Boeing, jež firma v minulosti provozovala. Nárok na ně si činí jak konkurzní správci Fischerova majetku a majetku jeho bývalých firem, tak Fischerem spoluvlastněná německá firma AMF.

Charismatický „muž v černém“ položil základy podnikatelského úspěchu v Německu, kam emigroval v 70. letech. V roce 1980 v Hamburku založil firmu Fischer Reisen. Z původně malé studentské cestovní kanceláře se začátkem 90. let stal největší soukromý pořadatel leteckých zájezdů na německém i českém trhu.

V Praze otevřela Fischerova německá kancelář pobočku v prosinci 1990. V roce 1995 Fischer prodal německou cestovní kancelář Fischer Reisen letecké společnosti Condor a v srpnu 1995 změnil obchodní jméno její bývalé pobočky Fischer Reisen CZ na Fischer, s.r.o. Ta se zaměřila zejména na organizování leteckých zájezdů a od roku 1997 začala nabízet také zájezdy autobusové.

Svoji úspěšnost se Fischer rozhodl posléze vyzkoušet i na politickém scéně. V roce 1999 byl jako nezávislý zvolen s velkým náskokem již v prvním kole doplňovacích voleb (na tři roky) do Senátu v obvodu Prahy 1. „Politici by měli být bohatí lidé, aby nepodléhali nekalým svodům a korupčním pokušením,“ tvrdil.

Svůj senátorský mandát se rozhodl už podruhé neobhajovat. „Z politiky odcházím, protože cítím, že mě potřebují mé firmy, a také proto, že byznys je zajímavější než politika,“ řekl v dubnu 2002 Právu.

Vydáno pod