Nejznámější luxusní a sportovní vozy jsou z Itálie a Británie

Praha - Americká společnost Ford Motor prodala za 2,3 miliardy dolarů dvě luxusní značky Jaguar a Land Rover. Ford se zbavuje luxusních značek proto, že potřebuje peníze, aby se vymanil z hlubokých ztrát. Loni v březnu prodal za 479 milionů liber britskou značku Aston Martin. Společnost se potýká s obrovskými ztrátami a jen loni prodělal 2,7 miliardy dolarů, o rok dříve dokonce 12,6 miliardy USD.

Aston Martin (Británie) - Posledních 20 let patřil americkému Fordu, loni jej získala skupina soukromých investorů. Firma byla založena v roce 1913, o rok později se poprvé objevil název Aston Martin. Nejvíce značku proslavilo účinkování ve filmech s Jamesem Bondem. V posledních letech výroba poměrně drahých vozů překročila 5000 automobilů za rok.

Bentley (Británie) - Automobilka byla založena v roce 1919 Walterem Bentleyem a v minulosti patřila například do automobilky Rolls-Royce. Od roku 1998 je součástí německého koncernu Volkswagen, loni poprvé překonala hranici 10.000 prodaných vozů. V automobilu Bentley jezdí například britská královna Alžběta.

Bugatti (Itálie) - Automobilku založil legendární konstruktér Ettore Bugatti na počátku minulého století. Od roku 1998 patří do Volkswagenu. Loni Bugatti prodala 81 automobilů Veyron, který je označován za nejdražší a nejrychlejší auto, jež má povoleno vyjet na silnice.

Cadillac (USA) - Firmu založil v roce 1902 mechanik Henry Martin Leland v Detroitu; jméno získala po zakladateli tohoto amerického města, generálu Cadillakovi. V roce 1909 se podnik stal součástí koncernu General Motors. V roce 2006 činil prodej 3272 vozů.

Ferrari (Itálie) - Počátky výroby automobilů Ferrari se datují na konec 40. let minulého století, první vůz se představil v dubnu 1947. Dnes patří automobilka, založená Enzem Ferrarim, do koncernu Fiat. Ročně vyrobí kolem 6000 exkluzivních vozů a je rekordmanem v počtu titulů získaných ve formuli jedna.

Jaguar (Británie) - Firma byla založena v roce 1922. Od 60. let se spojovala s dalšími britskými automobilkami, až skončila v náručí British Leyland. V roce 1989 ji koupil Ford, který jí prodá (společně se značkou Land Rover) indické automobilce Tata Motors. Loni se prodalo přes 60.000 automobilů Jaguar.

Lamborghini (Itálie) - Zakladatel továrny Feruccio Lamborghini začínal jako výrobce traktorů, k automobilům se dostal poté, co se nepohodl s Ferrarim. První model se představil v roce 1963. Už od počátku 70. let firma nepatří Lamborghiniům, prošla postupně rukama různých majitelů, v letech 1987-1994 ji vlastnil Chrysler, v roce 1998 ji přes značku Audi ovládl Volkswagen. Loni se prodalo 2400 vozů této značky.

Lotus (Británie) - Značku, kterou v minulosti proslavila formule jedna, založil v roce 1952 Colin Chapman. Po jeho smrti v roce 1982 získala Lotus automobilka General Motors, poté ji ovládala lucemburská investiční skupina a od roku 1996 patří malajské automobilce Proton. Zjevením byl ve své době Esprit (1976), kterého se za 28 let vyrobilo přes 10.500 kusů.

Maserati (Itálie) - Automobilku založila v roce 1914 šestice bratrů Maseratiů. Ve 30. letech bratři společnost prodali a před druhou světovou válkou i po ní patřilo Maserati k nejúspěšnějším firmám na závodních okruzích. V roce 1968 koupil továrnu Citroën, který se jí ale zbavil po spojení s Peugeotem v roce 1975. V 80. letech Maserati spolupracovalo s Chryslerem, od roku 1993 je součástí Fiatu. Loni se prodalo 7500 těchto vozů.

Maybach (Německo) - Automobilka byla založena v roce 1909 Wilhelmem Maybachem, nyní patří do koncernu Daimler. Loni zůstal prodej luxusních limuzín Maybach zhruba na 400 autech.

Porsche (Německo) - Počátky firmy se datují rokem 1931, kdy konstruktér Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, založil ve Stuttgartu konstrukční kancelář. Předtím pracoval mimo jiné pro Mercedes, ve 30. letech zkonstruoval Volkswagen. Sportovní automobily se objevily až po druhé světové válce. V loňském fiskálním roce prodala automobilka, která je největším akcionářem Volkswagenu, 97.500 vozů.

Rolls-Royce (Británie) - Značku mezi značkami si v roce 1906 zaregistrovali automobilový konstruktér Henry Royce a Charles Rolls, automobilový závodník, letec a podnikatel. V 70. letech minulého století byla automobilka oddělena od výrobny leteckých motorů. V roce 1998 RR od koncernu Vickers koupil Volkswagen, ale BMW si ponechalo práva na jméno a značku aut. Od roku 2003 je RR plně v rukou BMW. „Rollsem“ s oblibou jezdí členové královských rodin, včetně britské panovnice Alžběty. Loni se vyrobilo 1029 vozů značky RR.

Vydáno pod