Dopravní čtyřlístek - vládní projekt, který má zvýšit bezpečnost na silnicích

Praha - Bezpečnost na silnicích má zvýšit vládní koncepce s názvem Dopravní čtyřlístek. Dnes ho představili premiér Mirek Topolánek spolu s ministrem vnitra Ivanem Langrem, ministrem dopravy Alešem Řebíčkem a ředitelem dopravní policie Martinem Červíčkem.

PREVENCE A VÝCHOVA 
Ministerstvo dopravy připravuje kampaň, která bude sázet na city. Má být zaměřena na všechny vrstvy obyvatel - od dětí až po aktivní řidiče. Nemá být humorná a klade si za cíl vybudovat u lidí povědomí, že porušování předpisů je nemorální. Inspiraci hledali pracovníci ministerstva hlavně v anglosaském světě, kde byly kampaně podle Řebíčka „silně emotivní, někdy až brutální“. Ministerstvo chce vydat na novou kampaň, která by měla začít po letních prázdninách, 155 milionů korun.

SROZUMITELNÝ A SPRAVEDLIVÝ ZÁKON 
Expertní skupina ministerstva dopravy připravuje od loňského podzimu novelu silničního zákona a změny v bodovém systému. Odborníci se zatím shodli, že vedle bodového systému zasáhnou do šesti paragrafů zákona o provozu na pozemních komunikacích chtějí především odstranit problém takzvané osoby blízké. Ten se týká situací, kdy se někteří řidiči snaží vyhnout postihu za dopravní prohřešek tvrzením, že vozidlo řídil například rodinný příslušník. Dále chtějí upravit i základní pojmy, povinnosti řidiče, pravidla pro předjíždění nebo postup při dopravních nehodách. Řebíček chce, aby novela platila již od ledna 2009.

LEPŠÍ SILNICE 
Ministerstvo dopravy chce dát na infrastrukturu v příštích šesti letech až 800 miliard korun, v letošním roce to má být 88 miliard korun. Úřad chce vydat více peněz na opravy silnic nižších tříd, na kterých podle Řebíčka umírá nejvíce lidí. Ministerstvo letos na opravy silnic nižších tříd vydalo asi 650 milionů korun, ke konci roku mají výdaje činit asi 1,1 miliardy. Na ostrůvky a přechody pro chodce chce vláda vydat až 120 milionů korun a na cyklostezky až 180 milionů korun.

Ke zvýšení bezpečnosti na dálnicích má letos přispět výstavba 30 nových informačních panelů s údaji o stavu vozovky. Ministerstvo také chce, aby místo nalepovacích dálničních známek řidiči osobních vozů od ledna 2009 používali elektronické viněty. Novinka má podle Řebíčka přispět k bezpečnosti dopravy, neboť má umožnit lepší sledování a řízení dopravy na dálnicích.

KVALITNÍ PRÁCE POLICIE 
V budoucnu má na silnicích přibýt policistů. Dopravní policii podle ministra zatím posílilo 250 policistů, jejich počet se má zvýšit ještě asi o 700. Rovněž se má zlepšit technické vybavení, policisté plánují nákup nových vozidel a motocyklů. Pro lepší řešení nehod policisté koncem roku 2007 obdrželi 30 mobilních služeben, v letošním roce by jich měli dostat dalších 60.

Prioritami dopravní policie v letošním roce má být kontrola rychlosti, alkoholu a návykových látek u řidičů, předjíždění, způsobu jízdy a přednosti v jízdě. Policisté by také měli více dohlížet na používání bezpečnostních pásů, mají více kontrolovat dopravu na dálnicích a na silnicích nižších tříd mimo obec. Zaměřit se mají především na riziková místa a využívat více techniku. Celkově má přibývat dopravněbezpečnostních akcí.

K odhalování prohřešků řidičů má podle Červíčka přispět i skrytý dohled z civilních automobilů. Policisté mají podle něho také daleko více využívat možnosti zabavování vozidel v případech opakovaného porušování trestněprávních ustanovení.

Další změny obsahuje i nový zákon o policii, který nyní projednává sněmovna. Například při měření alkoholu v krvi by měla orientační dechová zkouška stejnou váhu jako odběr krve u lékaře. Vládní návrh také umožňuje, aby soukromé firmy nejen měřily rychlost vozidel, ale i pořizovaly osobní údaje řidičů.

Dopravním policistům má ubýt administrativní zátěž. Mají se méně zabývat tím, co přímo nesouvisí s jejich prací. To se týká doprovodů nadměrných nákladů nebo postupu při vyšetřování nehod. Podle novely zákona by se policie zabývala jen nehodami, u nichž by vznikla velká škoda. Uvažuje se o limitu 100.000 nebo dokonce 250.000 korun. Řidič, který by policisty přivolal k nehodě neodůvodněně, by musel výjezd uhradit. Povinnost přivolat policii by nicméně platila při jakémkoliv poškození komunikace a jejího příslušenství. Nyní musí řidiči dopravní nehodu policii hlásit v případě, že škoda přesahuje 50.000 korun. Informace o přestupcích řidičů by nově dostávaly pojišťovny.