Zároveň se zprovozněním prvního úseku metra nastaly v pražské městské hromadné dopravě i další převratné změny: Přestaly jezdit tramvaje na Pankrác a Budějovickou, byl zaveden jednotný tarif v celé síti (jedna koruna za jednu jízdu bez přestupu) a z MHD zmizeli po téměř sto letech průvodčí.
O tom, že Praha bude mít podzemní dráhu, rozhodla vláda v červnu 1965 a o půl roku později byly zahájeny přípravné stavební práce v Opletalově ulici. Po zhodnocení expertiz odborníků, zejména ze Sovětského svazu, však vláda před podzemní tramvají dala přednost výstavbě metra.
První úsek trasy C v délce 6,6 kilometru s devíti stanicemi (osm hloubených a jedna povrchová) se začal stavět v lednu 1966. Souběžně s ním se stavěl Nuselský most, jehož tubusem metro projíždí, a vzniklo rovněž depo na Kačerově. Zkušební provoz na prvním úseku byl zahájen v lednu 1974.