Spory kolem grantů

Sporná pravidla pro získávání grantů byla stanovena na podzim 2007. Předcházela jim kritika ze strany majitelů soukromých divadel, mezi nimi i Petra Kratochvíla z divadla Ta Fantastika, který podal na Česko žalobu k arbitrážnímu soudu.

Stáhl ji poté, co magistrát, na podnět radního Richtera, zavedl nová pravidla, jež by „soukromníky“ neopomíjela: Uchazeči o dotace měli nově dostávat peníze i podle počtu prodaných vstupenek, na což připadla čtvrtina celkové sumy pro kulturní granty.

Za Prahu kulturní, za odvolání Richtera

Proti se ale začala vyslovovat část kulturní obce. Iniciativa pro kulturu požadovala návrat ke starému systému, respektive splnění svých požadavků v petici Za Prahu kulturní. Na její podporu vyhlásila i několik Dnů neklidu. S oběma stranami se sešel i ministr kultury Václav Jehlička.

Výsledkem jednání bylo zrušení části změn, včetně dotace na vstupenku. Byla rozpuštěna grantová komise, její úlohu má převzít znovuobnovený poradní sbor primátora. Zastupitelé rovněž rozhodli o pozastavení transformace. Zrušili také konkurzy na ředitele některých divadel. Primátor Pavel Bém ale odmítl odvolat radního pro kulturu Milana Richtera a předsedu kulturního výboru Ondřeje Pejchu.

Kratochvíl se obrátil i na Evropskou komisi, opět hrozí žalobou

Kratochvíl, který byl dříve z grantů vyloučen, ale po zavedení této dotace měl možnost veřejné peníze čerpat, nyní opět zvažuje žalobu na magistrát. Souhlasí s rozdělením ziskové a neziskové sféry, vadí mu ale, že Praha dává peníze sice neziskovým i obchodním společnostem, ovšem ne všem. Chce prý, aby jasná pravidla platila pro všechny stejně.

Kvůli způsobu udílení dotací se obrátil i na Evropskou komisi (EK). Podle něho i podle radního Richtera komise dotaci na vstupenku chválila. Někteří odborníci, například bývalá členka grantové komise Marta Smolíková, se ale domnívají, že EK žádné kompetence v oblasti kultury nemá.