Ukončení tramvajového provozu v Jihlavě

Jihlava - Jihlavu, která byla ve čtyřicátých letech 20. století osmým největším městem v Česku, trápil od počátku století velký problém. Místní železniční nádraží totiž stálo dva kilometry od centra a omnibusy i drožky už nezvládaly uspokojit rostoucí nápor cestujících. Radní města se tedy rozhodli vybudovat tramvajovou trať, po které se první lidé svezli v srpnu 1909. Jednokolejka však vydržela sloužit Jihlavanům pouhé půlstoletí, když svou poslední jízdu uskutečnila 12. listopadu 1948. Ve městě byla poté vystřídána trolejbusy.

Důvodů pro tuto změnu bylo několik, podstatné bylo ale to, že se tramvajový provoz během několika desítek let téměř nerozvíjel. Dopravu zajišťovalo postupně pouze osm vozů, kdy prvních pět sloužilo od začátku, další dva přibyly v roce 1912 a poslední ve 30. letech. Kolejová síť s osmi zastávkami se také nerozšířila, a tak jedinou podstatnější změnou byla výstavba smyčky a odbočky k poště spolu s rozšířením počtu míst pro vyhýbání tramvají ze tří na pět. Tyto změny proběhly v polovině 30. let.

Největšího úspěchu dosáhly jihlavské tramvaje ve válečném roce 1944,  kdy sedm tehdy fungujících vozů svezlo na 3,6 milionu cestujících. Už v prosinci 1945 pak vedení města rozhodlo, že bude investovat do trolejbusové sítě. První trolejbusová linka se v Jihlavě objevila v prosinci 1948 a dodnes tvoří páteř tamní městské dopravy.

Vozy z jihlavské tramvajové trati skončily svou aktivní službu v Opavě. Po zrušení opavského tramvajového provozu v roce 1956 pak z původních jihlavských vozů přežil jediný, který ještě další čtyři roky brázdil ulice severočeského Mostu. Koncem 90. let se skupině nadšenců podařilo objevit nedaleko Opavy torzo jedné z původních jihlavských tramvají. Vlečný vůz, který sloužil jako seník, se pokoušejí opravit a podle plánů by měl za několik let ozdobit náměstí v Jihlavě. Už příští rok, u příležitosti stého výročí zahájení provozu, se přitom má v jihlavské dlažbě objevit vzpomínka na tramvaje.