Vyšetřovatelům Drážní inspekce nastávají zlé časy

Praha - Přestože vyšetřovatelé Drážní inspekce patří mezi nejlépe hodnocené úřady svého druhu v Evropě, ministerstvo dopravy s jejich vedením spokojené není. Proto jim hledá nové vedení. Ministerstvo se hájí tím, že jen plní nařízení vlády, nicméně druhá strana mluví o pomstě a o čistkách po vyšetřování nehody v Moravanech. Děsivá nehoda ve Studénce, smrt v ostravských tramvajích, ale i drobnější případy jako například výtka Českým drahám, že pendolino nechávají pro svou reklamu řídit Emersona Fittipaldiho, a mohou tak ohrozit bezpečnost lidí ve vlaku, tam všude drážní inspektoři zafungovali.

Jejich šéfa Romana Šiguta jmenovala vláda na konci roku 2006 zvláštním způsobem - pozici měl totiž po jmenování znovu obhajovat ve výběrovém řízení. To začalo vzápětí, ale oficiálně ani za další dva roky neskončilo. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek se k průběhu výběrového řízení vracet nechtěl.

Ministerstvu se nelíbí, jak inspektoři rozhodují

Nyní po dvou letech se Šigut vedení ministerstva příliš nezamlouvá. Zdá se, že důvodem je skutečnost, že se s ministerstvem pustil do boje. „Během posledních dvou let se podařilo Drážní inspekci dostat na špičku v evropských vyšetřovacích orgánech. Koneckonců to konstatuje i evropská železniční agentura,“ připomíná Šigut v pořadu ČT 168 hodin úspěchy svého úřadu.

Šigut tvrdí, že ze zdrojů blízkých vedení ministerstva dopravy má informaci, že letos v květnu bylo výběrové řízení na jeho funkci ukončeno s tím, že ho potvrdilo ve funkci generálního inspektora. A to se podle něj stalo ještě předtím, než došlo k tragédii v Moravanech.

Roman Šigut

„V průběhu šetření kauzy Moravany dostala Drážní inspekce od náměstka Kocourka několik dopisů, mezi nimi byla i výzva k personálním zásahům vůči vyšetřovatelům.“

Jenže právě po srážce lokomotivy a osobního vlaku v železniční stanici Moravany na Pardubicku se Roman Šigut znelíbil. Podle něj proto, že nechtěl vést vyšetřování tak, jak si představovali na ministerstvu. „V průběhu šetření kauzy Moravany dostala Drážní inspekce od náměstka Kocourka několik dopisů, mezi nimi byla i výzva k personálním zásahům vůči vyšetřovatelům,“ dodává Šigut s tím, že Kocourek rovněž žádal i zaslání návrhu bezpečnostního doporučení, což je nepřijatelné, protože Drážní inspekce má být absolutně nezávislá. Náměstek Kocourek se brání. Podle jeho názoru jako nadřízený orgán Drážní inspekce měl na takový postup právo.

Proč vyšetřování jedné nehody tolik někomu leželo v žaludku?

Ministerstvo podle Romana Šiguta údajně nemělo zájem na tom, aby za příčinu srážky v Moravanech inspektoři stanovili kromě poruchy tzv. pískování na lokomotivě také zabezpečovací zařízení ESA 11. Důvodem může být i skutečnost, že ve stejné době se právě výrobce zařízení ESA ucházel se stejným zařízením o skoro půlmiliardovou zakázku v Litvě. Zajímavostí je i fakt, že náměstek Kocourek a ředitel firmy, vyrábějící zařízení ESA, byli v minulosti kolegové ve stejné soukromé firmě. A nakonec nelze opomenout i to, že krátce po nehodě v Moravanech ministerstvo vypsalo na post Romana Šiguta další konkurz, přestože ten předchozí vlastně oficiálně neskončil. Nicméně náměstek Kocourek odmítá spojovat nehodu v Moravanech a vypsání výběrového řízení. Jsou to podle něj dvě odlišné věci.

V komisi jsou i zástupci institucí, které inspektoři kontrolují

A pochybnosti si vysloužila také komise, která bude nového generálního inspektora vybírat. Přestože její předseda Petr Moos je uznáván jako nezávislá akademická kapacita, u některých dalších členů ministerské komise lze o nezávislosti pochybovat. „Nejsou to pracovníci, kteří pracují v provozních složkách, takže nejsou v konfliktu zájmů, ale jsou to ti, kteří mají zájem, aby Drážní inspekce dobře a kvalitně i technicky a právně pracovala,“ dodává ke členům Moos.

Náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera však připomíná, že mezi členy komise je mimo jiné šéf personálního odboru na Českých drahách, který rozhoduje o tom, kdo bude na Drážní inspekci, která má být na Českých drahách nezávislá. Dalším je například Jan Komárek, generální ředitel Správy dopravní a železniční cesty. Tento subjekt Drážní inspekce zase často kontroluje. Dalším je inženýr Šatlava, ředitel jindřichohradeckých drah. Tuto instituci Drážní inspekce v minulosti nejenže opakovaně kontrolovala, ale nacházela zde i nedostatky.

Podle počtu přihlášek se mění podmínky konkurzu

Z výše uvedeného vyplývá, že z velké části si v Česku budou nového generálního inspektora vybírat sice odborníci z praxe, ale zároveň ti, které má jeho úřad kontrolovat. Poslední zajímavostí je také to, že přestože ministerstvo stanovilo jako závazný termín pro podání přihlášek 6. říjen, nakonec po tomto datu rozhodlo, že ještě další uchazeči mohou posílat další přihlášky. „Rozhodli jsme se, já se svými kolegy, podat hromadnou žalobu, neboť považujeme toto výběrové řízení za diskriminační,“ komentoval pro pořad 168 hodin výběrové řízení Šigut.

Náměstek Kocourek se brání s tím, že ministerstvo chtělo jen rozšířit počet uchazečů o funkci generálního inspektora. Nicméně na tomto tvrzení je zvláštní i skutečnost, že ministerstvo přesto, že konkurz zadalo externí advokátní kanceláři, ví, kolik přihlášek přišlo, a na základě toho mění podmínky konkurzu.