Populární Volkswagen Golf patří mezi nejprodávanější auto historie

Wolfsburg - Každý výrobce, který uvede na evropský trh nový model automobilu nižší střední třídy, má jednu jistotu - jeho produkt budou odborníci i motoristická veřejnost srovnávat s Volkswagenem Golf. První sériové golfy vyjely z továrny v německém Wolfsburgu 29. března 1974 a na trhu je již několikátá generace populárního hatchbacku. Dosud se jich po celém světě prodalo přes 26 milionů kusů.

Právě na golfu lze názorně ukázat, jak moc za poslední tři desítky let auta narostla. Současná generace VW Golf je totiž o půl metru delší, téměř o deset cm vyšší a o 17 centimetrů širší, než byla ta první. Ve všech směrech větší než první golf jsou dnes ostatně i automobily, které patří do nižší třídy a mezi kterými nechybí ani Škoda Fabia. Není proto divu, že na dnešního řidiče působí první generace VW Golf trochu směšně a křehce, zejména ve srovnání s mladšími sourozenci.

V Evropě se první golf vyráběl necelých deset let, to ale neznamená, že jej už nebylo možné po roce 1983 koupit. Dalších deset let totiž ještě továrna nabízela elegantní kabriolet a golfy první generace ještě nějakou dobu vyjížděly pod názvem Volkswagen Caribe i z bran továrny v Mexiku. Dodnes se pak tento vůz pod lehce pozměněným názvem Citi Golf vyrábí v Jihoafrické republice.

VW Golf znamenal pro německého výrobce východisko z krize

Populární Brouk, který byl v době svého vzniku koncem 30. let revolučním vozidlem, beznadějně zastarával a úspěch neměli ani jeho nástupci, kteří se urputně drželi kdysi převratné koncepce se vzduchem chlazeným motorem vzadu. Od 60. let se ale stále více prosazovaly kompaktní automobily s koncepcí „všechno vpředu“ - tedy motorem umístěným pod přední kapotou, který poháněl přední nápravu.

Volkswagen se svým golfem přišel na trh v době, kdy popularita podobných vozů sílila. Při konstrukci nového vozu přitom mohla továrna vycházet ze zkušeností automobilky Auto Union (původní výrobce vozů Audi), kterou Volkswagen koupil v roce 1964 od koncernu Daimler-Benz. I díky nim trval vývoj nového auta, založeném na naprosto jiném základě než předchozí vozy z Wolfsburgu, pouhých pět let. Již rok před golfem přitom přišel jiný VW s pohonem předních kol, o třídu větší Passat.

Během let výroby se sice Volkswagen Golf stal jedním z nejprodávanějších automobilů historie, více vzniklo jen modelů Toyota Corolla a Fordů série F, jen jedinkrát se mu ale podařilo zvítězit v prestižní anketě o evropské auto roku. Titul si v roce 1992 odnesla třetí generace - ostatních pět ale alespoň bylo vždy v roce svého uvedení na trh mezi třemi nejlepšími vozy.