Cvikov (Německo) - Právě 16. července 1909, byla v saském Cvikově (Zwickau) založena automobilka Audi zaměřená na výrobu luxusních osobních vozů. Firmu zřídil německý automobilový průkopník August Horch (1868-1951) po rozchodu se společníky, s nimiž předtím založil automobilku nesoucí jeho jméno. Známé logo složené ze čtyř propojených kruhů získala automobilka v roce 1932 po spojení se třemi dalšími německými výrobci automobilů do firmy Auto Union. V roce 1964 se majoritním vlastníkem továrny v bavorském Ingolstadtu stal koncern Volkswagen.
Audi - značka luxusu mezi automobily
Označení Horch bylo ochrannou známkou, pro novou společnost proto August Horch zvolil překlad svého příjmení do latiny, tedy Audi (neboli „slyš“). První automobil této značky vyjel z továrny v roce 1910. První motor pro novodobé Audi vyvinul Mercedes. Po roce 1932 ale značka Audi fakticky přestala existovat, spojila se totiž s dalšími třemi východoněmeckými automobilkami do koncernu Auto Union.
Od roku 1939 se celá automobilka nadlouho odmlčela. „Audi je jedinou značkou, která ten koncern přežila,“ podotkl Zdeněk Vacek z časopisu Auto Tip. Po roce 1945 se Audi jako cvikovská továrna ocitla v sovětské okupační zóně. Část zaměstnanců ale uprchla do pozdějšího Západního Německa, kde značka Audi navázala na předválečnou práci. Z továrny Audi ve Cvikově později začaly vyjíždět trabanty. „Čistokrevnými Audinami byly vozy ze Západního Německa, konkrétně z bavorského Ingolstadtu,“ upřesnil Vacek. Ingolstadtské Audi funguje od roku 1949, značka tak letos slaví hned dvě kulatá výročí.
V roce 1964 se majoritním vlastníkem továrny v bavorském Ingolstadtu stal koncern Volkswagen a o rok později se vozy Audi znovu objevily na scéně. Svými úspěchy v soutěžním sportu získala značka prestiž, kterou dnes upevňují její sériové modely. Podle Vacka se Audi na scéně luxusních vozů opravdu výrazně prosadilo až v 90. letech. Do té doby pokulhávalo za Mercedesem a BMW.
Audi také vyvinulo moderní dieselové motory typu TDI a na dlouhá léta ovládlo trh s diselovými motory, uvedl šéfredaktor časopisu Profit Petr Korbel. Vozy značky Audi kladou důraz na aerodynamiku, na lehkou konstrukci a využití hliníku. Jsou známé i svým pohonem všech čtyř kol. Jedná se o sportovní auta, která spojují sport a luxus.