Tragická nehoda ve Studénce stále nemá viníky

Nový Jičín - Ve Studénce na Novojičínsku se 8. srpna dopoledne přímo na koleje zřítil silniční most. Vzápětí do něj narazil vlak EuroCity. Nehoda poškodila celou soupravu, zejména pak první čtyři vagóny. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo také zraněno 90 lidí, z toho deset těžce. Mezi zraněnými byl i strojvedoucí, který ale utrpěl jen lehčí zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy.

Mostní konstrukce se vychýlila a masa betonu spadla na první dva vagóny. Hodně poškozeny jsou první čtyři vagóny soupravy. Nehoda se stala okolo půl jedenácté. Trosky opravovaného silničního mostu zasáhly vlak EuroCity Comenius, který mířil z Krakova do Prahy. Podle Drážní inspekce jel vlak v době neštěstí rychlostí 133 kilometrů za hodinu. Strojvedoucí začal brzdit 452 metrů před místem nehody, soupravu se mu podařilo zbrzdit na 90 kilometrů za hodinu. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.

Policisté vyčíslili celkové škody na 168,68 milionu korun, nejvíce z toho činí 120 milionů za zničený vlak Českých drah. Moravskoslezský kraj utrpěl škodu 13,1 milionu korun a firma ODS - Dopravní stavby Ostrava, která most opravovala 12,6 milionu korun. Další škody vznikly Správě železniční dopravní cesty, ČD Cargo a Traťové strojírenské společnosti.

Reportáž Aleše Gongola (zdroj: ČT24)

Silniční most přes železniční trať opravoval Moravskoslezský kraj, který je jeho vlastníkem. Podle internetových stránek města Studénka rekonstrukce začala 16. dubna a skončit měla v polovině října. Kraj je pouze investorem stavby. Dodavatelem je společnost Dopravní stavby Ostrava. Vedení této společnosti vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Téměř šest milionů pak uhradily poškozeným i České dráhy, rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila také firma Bögl & Krýsl.   

Kdo za to může?

Dosud není jasné, kdo je za nehodu odpovědný. Již týden po nehodě policie obvinila v souvislosti s neštěstím z obecního ohrožení dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny konstrukce mostu nad tratí při jeho opravě. Obvinění podle policie věděli o poruše statiky mostu a neučinili dostatečná bezpečnostní opatření; oba to ale odmítají.

Vydáno pod