Vyjádření porotců

Ceny Thálie 2009

OPERETA, MUZIKÁL A JINÝ HUDEBNĚ-DRAMATICKÝ ŽÁNR

Markéta Tallerová odvádí po všech stránkách dokonalý výkon v dramaturgicky přínosném komorním muzikálu. Její herecký výkon nepostrádá napětí a potřebnou gradaci a herečka se vypořádává bez problémů i se všemi písněmi. (titulní role v komorním muzikálu Dnes večer: Lola Blau, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)

Petr Gazdík projevil už mnohokrát své kvality ve významných muzikálových rolích. Jeho zpěv zní v mnoha barevných odstínech. V roli Jeana Valjeana znovu prokazuje své výborné pěvecké i herecké schopnosti. (role Jeana Valjeana v muzikálu Les Misérables (Bídníci), Městské divadlo Brno)

BALET, PANTOMIMA A JINÝ TANEČNĚ-DRAMATICKÝ ŽÁNR

Ivona Jeličová měla jedinečnou příležitost v navýsost dramatické roli, která ovšem klade na interpreta mimořádné nároky. Vykreslením psychologického vývoje postavy a taneční technikou, která byla zcela ve službách příběhu, se umělkyni podařilo velmi silně oslovit diváka. Jeličová je tanečnicí širokého pohybového i výrazového rejstříku, který ve výjimečné úloze plně uplatnila. (titulní role v baletu Maryša, Divadlo J. K. Tyla, Plzeň)

Zdeněk Mládek v sólové roli dokázal, že plně ovládá pohyb i výraz. Podařilo se mu postihnout rytmus a tep Piazzolovy hudby. Jemné odstíny humoru jeho tance a výrazu zde byly funkčním kořením. Vedle velmi kompatního, estetického a sympaticky mužného projevu, který mu je vlastní, ukázal lehkou techniku a cit pro partnera. Mládkovi se podařilo silně oslovit publikum. (sólo v představení So In Love, Jihočeské divadlo České Budějovice)

OPERA

Csilla Boross je od roku 2008 sólistkou Národního divadla v Brně. Technicky skvěle zvládnutý, barevný a plný soprán jí umožňuje obsáhnout koloraturní, lyrické až dramatické role. Bohatství výrazových rejstříků plně uplatnila při vyjádření tragické lásky japonské gejši k americkému důstojníkovi; od důvěřivé dívky přes trápící se, ale doufající novomanželku až po silnou dospělou ženu, která se po svém vyrovná s osudem. (role Cio-Cio-San v opeře Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, Národní divadlo Brno)

Pavel Vančura patří k předním sólistům liberecké opery, věnuje se však i koncertnímu zpěvu. Příkladná práce a kultivování vrozených dispozic (znělý hlas příjemného témbru, působivý zjev a také fyzická pružnost) ho přivedly od menších rolí až k velkým postavám Mefista (Faust a Markétka) či Dalanda (Bludný Holaďan). Jako Marbuel přesvědčil porotu výborným zvládnutím pěveckého partu i hereckým ztvárněním hlavní komické postavy čerta. (role Marbuela v opeře Antonína Dvořáka Čert a Káča, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)