Nesledujte mě – konec narušování soukromí na internetu

Los Angeles - Na internetu se neustále střádají informace. Lidé si lámou hlavu, jak je možné, že vyhledávače a reklamní lišty, jako by věděly, o co mají vlastně zájem. Během chatu s přáteli nebo při internetových nákupech však poskytujeme velké množství osobních dat. Odkrýváme své soukromí a leckdy až nebezpečně riskujeme. Dva absolventi Stanfordské univerzity představili program, který zajistí, že naše citlivé informace zůstanou v bezpečí.

„Na internetu se objevovalo obrovské množství společností, které sledovaly uživatele. To vedlo k obavám o jejich soukromí. My se na to rozhodli odpovědět a umožnit lidem, aby narušování svého soukromí zabránili,“ shrnuje absolvent Stanfordské univerzity Jonathan Mayer.

Jenže využití nového systému nebude tak jednoduché. Předpokládá totiž, že ho budou poskytovatelé obsahu respektovat. „Zjednodušeně jde o to, že pokaždé, když někoho na internetu požádáte o nějaký obsah, ať už jde o vyhledávání na Googlu, reklamy, nebo tlačítko “líbí se mi„ na Facebooku, tak k tomu přidáte i malé sdělení, že nechcete být sledováni. A je na té společnosti, aby vaše přání respektovala,“ doplňuje Mayer.

Zabezpečení informací na internetu (zdroj: ČT24)

Věčně pod dozorem

Z vašeho brouzdání po netu se mohou ostatní dozvědět například, jakými chorobami trpíte, kam se chystáte na dovolenou nebo co probíráte na sociálních sítích. „Program 'Nesledujte mě' mohou dobrovolně respektovat reklamní sítě, sledovací služby, sociální sítě i všichni, kdo se podílí na sledování třetí stranou. To ale vyžaduje další debatu a předpokládá, že pokud na tuto možnost nebudou chtít přistoupit, bude potřeba nějaké regulace nebo přímo změny v zákonech,“ vysvětluje Mayer.

Ryan Calo, vedoucí projektu uživatelského soukromí:

„Myslím, že tak pro deset procent lidí, kteří se rozhodnou tuto službu využívat, bude velice užitečná. Ale co s těmi, kteří ji nebudou chtít? Bude to na internetu pořád vypadat jako na Divokém západě nebo se tam zavedou alespoň nějaká omezení?“

Stránka, kterou navštívíte, ví, odkud jste přišli i kam odejdete. Navíc umístí do vašeho počítače takzvané Cookies. Pokud se vrátíte, upozorní je na to, co jste dělali minule a můžou vám nabídnout informace nebo produkty, o které se nejvíc zajímáte. Samozřejmě je můžete vypnout, ale velká část uživatelů o tom neví. „Uživatelé se daleko víc zajímají o to, co se děje s jejich daty, ale problém je prostě v tom, že jsou neustále pod dozorem, i když si tak vlastně nepřipadají,“ připomíná ředitel projektu uživatelského soukromí Ryan Calo.

Obchodníci s informacemi jsou však většinou vždy o krok napřed před těmi, kteří se snaží chránit své soukromí. Podle marketingových odborníků sledování internetu fungovalo už od jeho počátků. Internet totiž splnil jejich sny.