Shrnutí výsledků auditu financování strany Věci veřejné, tak jak ho v závěrečné zprávě vypracovala auditorská společnost BDO Tax.
Shrnutí auditu Věcí veřejných o stranických financích
Forenzní šetření bylo společností BDO Tax provedeno na základě následujících otázek klienta (Věci veřejné).
1. Jaké zdroje financování činnosti VV byly účtovány do účetnictví VV?
2. Lze u obdržených darů identifikovat dárce a ověřit jejich existenci a výši darovaných prostředků, případně ověřit, zda se dárci nedopustili porušení platných předpisů v souvislosti s darovanými prostředky?
3. Jak byly účtovány náklady na činnost VV v účetnictví VV?
4. Existují finanční prostředky vynaložené na financování činnosti VV, které nebyly zachyceny v účetnictví VV, a pokud ano, jaký je vztah mezi VV nebo jejími členy, resp. právnickými osobami kapitálově či jinak spojenými s VV nebo jejími členy, a těmito prostředky?
Šetření bylo podle auditorské společnosti BDO limitováno požadovaným termínem dokončení a dále skutečností, že nemohla využít jakýchkoliv zákonných vyšetřovacích pravomocí a musela se spoléhat jen na dobrovolnou spolupráci zúčastněných stran, které se auditoru nemuselo vždy dostat. Zjištění uvedená v této zprávě předpokládají pravdomluvnost dotazovaných svědků a správnost a úplnost nám předané a prostudované dokumentace. Nicméně zjištění auditorské společnosti, související s výše uvedenými otázkami, jsou následující:
1. Účetnictví VV vykazuje výrazné nedostatky, nicméně během našeho šetření jsme nenalezli indicie, které by ukazovaly na cílené zkreslování účetnictví ze strany VV. Námi zjištěné nedostatky v přijatých fakturách v roce 2010 se týkají cca osmi procent objemu všech přijatých faktur.
2. V letech 2009 a 2010 došlo k závažným systémovým chybám v procesech, resp. VV v této době neměly v řadě případů sepsány procesy a vnitřní směrnice a existovala pouze nepsaná pravidla.
3. Příjmy Věcí veřejných v letech 2009 a 2010 pocházejí zejména z darů a ze státních příspěvků na úhradu volebních nákladů a příspěvku na činnost strany a údaje v účetnictví nevykazují významné vady.
4. U darů politické strany Věci veřejné se nám podařilo identifikovat všechny dárce a nedošli jsme k závěru, že by v souvislosti s darovanými prostředky VV došlo k porušení platných předpisů a zákonů.
5. Zvláštní pozornost jsme se věnovali darům od pana Michala Babáka. Dle našeho zjištění:
- Peněžní prostředky použité na dary politické straně Věci veřejné pocházejí zejména z půjček od firem MxB a WCM CZ, z bezhotovostního splacení půjčky poskytnuté Michalem Babákem v roce 2001 a dále ze zdanitelných příjmů rodiny Babákových.
- Michal Babák nám doložil původ všech hotovostních vkladů, které uskutečnil. Nenašli jsme indicie, které by potvrdily porušení zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
6. Při analýze nákladů na činnost VV v letech 2009 a 2010 jsme neobjevili významné nedostatky a neidentifikovali náklady, které by účelově nebyly zaneseny v účetnictví.
7. Věci veřejné a Vydavatelství Pražan měly vzájemnou spolupráci upravenou několika smluvními vztahy, inzerce zakoupená Věcmi veřejnými byla poskytována se slevou z ceníkových cen v souladu se smluvním ujednáním.
8. Nepodařilo se nám prokázat skryté financování Věcí veřejných ze strany Vydavatelství Pražan, resp. jejich inzerentů. Inzerce v periodicích Vydavatelství Pražan u ostatních inzerentů dle našeho šetření proběhla z významné části za ceny obvyklé, případné odchylky od cen obvyklých nejsou významné.
9. Nepodařilo se nám prokázat skryté financování Věcí veřejných ze strany dalších subjektů. Po analýze vztahů s těmito subjekty jsme dospěli k názoru, že jsou po formální a právní stránce v pořádku a cenové ujednání není v rozporu s platnou legislativou.